کتاب قدرت عادت

همه چیز درباره کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت اثر چارلز دوهیگ (Charles Duhigg) کتابی است که توجه ما را به رفتارهایی که در طول روز انجام می دهیم جلب می کند، و خودآگاهی ما را به چالش می‌کشد.

بخش اعظمی از رفتارهای ما تبدیل به عادت شده‌اند و ناخودآگاه انجام می‌گیرند و دیگر نیازی نیست برای انجام آنها فکر کنیم.

هر شب از روی عادت مسواک می‌زنیم.

صبح دست و صورتمان را می‌شوییم

بعضی‌ها بعد از ناهار حتما یک نخ سیگار می‌کشند. (البته که عادت خوبی نیست.)

بعضی‌ها تا از خواب بیدار می‌شوند موبایل خود را چک می‌کنند.

اگر کمی در زندگی شبانه‌روز خود دقیق شوید و رفتارهایتان را تحت نظر بگیرید، عادت‌های خود را کشف می‌کنید چه خوب، چه بد.

بر اساس کتاب قدرت عادت،چرخه عادت در زندگی ما اینگونه است:

یک نشانه‌ یا Trigger ما را برمی‌انگیزد (مثلاً صدای زنگ در).

یک اقدام (Action) مشخص انجام می‌دهیم (برداشتن آیفون).

پاداش (Reward) دریافت می‌کنیم (دیدن مهمان تازه‌وارد، البته اگر مهمان ناخوانده باشد و از دیدنش لذت ببریم.)

در خود کتاب آمده است:

عادات در ساختار مغز ما رمزگذاری می‌شوند و این خود امتیازی ویژه برای ما به حساب می‌آید، زیرا باعث تاسف است اگر مجبور می‌شدیم پس از هر تفریح یا تعطیلاتی، چگونه رانندگی کردن را بیاموزیم. مشکل اصلی این است که مغز نمی‌تواند به تفاوت بین عادات خوب و بد پی‌ببرد، بنابراین، چنانچه عادت بدی داشته باشید، این عادت درونی مغز در انتظار محرک‌ها و پاداش‌های درست باقی می‌ماند.

به مثال زیر توجه کنید:

عادت سیگار کشیدن را در نظر بگیرید هنگامی که فرد سیگاری محرک را می‌بیند یعنی پاکت سیگار را، ذهنش انتظار کشیدن برای دریافت نیکوتین را شروع می‌کند. فقط دیدن ظاهر سیگار کافی است تا مغز با عجله نیکوتین درخواست کند و اگر به آن دست پیدا نکند، آنقدر تمایل و اشتیاقش افزایش پیدا می‌کنند که فرد سیگاری، سرانجام، بدون تفکر به سیگار روی می آورد.

حالا در این مثال فرض کنید پاکت سیگار در معرض دید نباشد مثلا در داشبورد ماشین جا مانده باشد یا حتی خو شخص عمدا آن را با خود به منزل نیاورده باشد (همانطور که بسیاری از افراد برای ترک عادت سیگار از این کارها انجام می‌دهند و آن را از معرض دید خود پنهان می‌کنند.) در این حالت چقدر احتمال سیگار کشیدن وجود دارد.

با دانستن چرخه عادت می‌توانیم به تغییر عادات بد بپردازیم یا عادات جدیدی را در خود خلق کنیم مطالعه این کتاب با مثال‌های مختلف می تواند کمک کننده باشد.

در واقع به گفته کتاب:

از همان محرک استفاده کنید و همان پاداش را فراهم آورید، اما کار روزمره را تغییر دهید.

خواندن مثال‌های مختلف کتاب به ما کمک می‌کند عادات مختلف خود چه خوب و چه بد را کشف کنیم و در صورت لزوم به تغییر آنها بپردازیم:

برای تعدیل یک عادت باید ابتدا آن را تغییر دهید، باید کار دشوار شناخت نشانه‌ها و پاداش‌ها را هوشیارانه بپذیریم، کاری که عادات را پیش می‌برد و چایگزین‌ها را پیدا می‌کند. باید بدانید کنترل دارید و برای استفاده از آن به اندازه کافی هوشیار هستید.

کتاب توسط انتشارات مختلفی به زبان فارسی ترجمه شده است یکی از ترجمه‌های خوب این کتاب توسط نشر نوین انجام شده که ترجمه روانی هم دارد، خود کتاب هم پیچیدگی خاصی ندارد و می‌توانید به راحتی آن را بخوانید.

در نهایت برای یک کنترل و نظارت اساسی و افزایش میزان خودآگاهی در زندگی توصیه می‌کنم حتما این کتاب را بخوانید تا با کمک آن بتوانید برخی از عادت‌های بد خود را شناسایی کنید و تغییر دهید، تجربه من از خواندن این کتاب تغییر در استفاده از موبایل و کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی بود در بسیاری از مواقع سعی می‌کردم یا مودم را خاموش کنم یا گوشی را در دسترس قرار ندهم یا آیکن شبکه‌های اجتماعی را داخل پوشه‌های مختلف بگذارم یا روی دسکتاپ باشد که دسترسی به آنها سخت شود. الان دو سه سالی می‌شود که به ندرت اینستاگرام استفاده می‌کنم و حالم خوب است.

از لینک زیر می‌تونید این کتاب رو با ۲۰ درصد تخفیف از نشر دوست داشتنی نوین تهیه کنین.

[su_button url=”https://nashrenovin.ir/product/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA%D8%9B-%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C/?ref=27″ target=”blank” background=”#393e44″ size=”8″ center=”yes”]لینک خرید کتاب قدرت عادت[/su_button]

 

پی‌نوشت۱: تصمیم گرفته‌ام خلاصه‌ای از کتاب‌هایی را که خوانده‌ام در سایت بگذارم چراغ اول را با کتاب قدرت عادت روشن کردم. امیدوارم مفید بوده باشد.

پی نوشت۲: از کد تخفیف sheikhmoradi استفاده کنین.

پی نوشت۳: خوشحال میشم تجربه تون رو از خوندن این کتاب و تاثیری که توی  بهره وری تون داشته به اشتراک بزارین.

 

لینک معرفی کتاب قدرت عادت در سایت متمم

4 دیدگاه برای “همه چیز درباره کتاب قدرت عادت

  1. سلام
    هفته گذشته کتاب چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز رو خوندم. اون هم یک کتاب خیلی خوب در زمینه تغییر عادت یا ایجاد عادات خوب بود. این کتاب رو شاهین کلانتری در بلاگش معرفی کرده بود.

  2. سلام،
    من اولین بار کتاب قدرت عادت رو در متمم دیدم و چیزی که برام جذابش کرد اسمش بود: قدرت عادت.
    شاید این قدرت عادت ها هست که مجموعه رفتار آدمها رو شکل میده و بر اساس اون خیلی سیستمها شکل میگیرن. مثل اینستاگرام که خودتان هم به عنوان نمونه اشاره کردید. قشنگی دونستن چرخه عادت برای من این بود که اول آگاهی م نسبت به رفتارهام بیشتر شد. دوم اینکه تغییر عادت بد به عادت خوب دست یافتنی تر شد. البته بازهم میکرو اکشن نقش کلیدی داره، مثلا به جای چک کردن اینستاگرام میشه یک صفحه کتاب خوند بعد اینستاگرام چک کرد و بعدش ۵ دقیقه نرمش کرد. این ریز ریز تغییر عادت دادن ساده است ولی نتیجه ش خیلی خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.