کتاب مینیمالیسم دیجیتال

خلاصه‌ای از کتاب مینیمالیسم دیجیتال؛ انتخاب زندگی متمرکز در دنیایی آشفته

زمانی احساس کردم بیش از حد از اینستاگرام و واتس‌آپ و  تلگرام و… استفاده می‌کنم. می‌دانستم کتابی در این زمینه وجود دارد سریع آن را خریدم و مطالعه کردم. و فکر می‌کنم اگر شما هم شرایط من را داشته باشید این کتاب برایتان مفید باشد. حداقل می‌دانید مسیرتان اشتباه است و چقدر می‌توانید بهبود پیدا کنید بهبود پیداکردن به چگونگی به کار بستن توصیه‌ها و میزان کنترل خودتان بستگی دارد و در نهایت کار سختی است. چون همیشه باید مراقب باشید.

کتاب مینیمالیسم دیجیتال دو بخش دارد. در بخش اول نویسنده فلسفهٔ مینیمالیسمِ دیجیتال  و طریقه پاکسازی دیجیتال را توضیح داده است و در بخش دوم درباره ایده‌هایی حرف می‌زند که به ما کمک می‌کنند که بتوانیم یک زندگی ساده و مینیمالیستی را برای خودمان ایجاد کنیم.

بخش اول:

نقل‌قول‌هایی که نویسنده در ابتدای کتاب آورده است:

لحظاتی که تنها و بدون گوشی هوشمند باشید، به شکل عجیبی احساس کسالت و یکنواختی می‌کنید. (لورنس اسکات)

از قول بیل مار که برنامه‌های سیاسی اجرا می‌کند می‌گوید:

سرمایه‌گذارانی رسانه‌های اجتماعی باید از تظاهر به این موضوع دست بردارند که خدایانی دوست‌داشتنی‌اند و جهان را بهتر می‌کنن. آن‌ها باید اعتراف کنند که فقط تنباکوکارانی هستند که تی‌شرت می‌پوشند و محصولات اعتیادآورشان را به کودکان می‌فروشند. بیایید روراست باشیم، چک کردن لایک ها نوعی اعتیاد جدید است.

نویسنده می‌گوید:

«آدم‌ها به فیس‌بوک ملحق شدند تا با دوست‌هاشان در سراسر جهان در ارتباط باشند، اما نتیجه این شد که دیگر نمی‌توانستند بدون چشم‌برداشتن از صفحه‌ی گوشی‌شان، با دوستی که آن طرف میز – درست روبه‌رو‌شان – نشسته بود، مکالمه‌ای چنددقیقه‌ای برقرار کنند.»

مینیمالیست دیجیتال چیست؟

این شیوه نگرشی درباره نحوه استفاده از تکنولوژی است بر این اساس زمانی که آنلاین هستید فقط روی تعداد کمی از فعالیت‌های بهینه و بادقت انتخاب شده تمرکز می‌کنید این فعالیت‌ها فقط به موضوعاتی می‌پردازد که به نظر شما ارزشمند است و به این ترتیب به راحتی از سایر فعالیت‌ها چشم‌پوشی می‌کنید.

او می‌گوید استدلال او برای اثربخشی این نگرش برپایه سه اصل مهم قرار دارد:

اصل اول: استفاده بیش از حد از ابزارهای تکنولوژی آشفتگی‌های فراوان و هزینه‌های منفی زیادی در وقت و توجه افراد ایجاد می‌کند. این امر مزایای کوچک آنها را هم از بین می‌برد.

اصل دوم: بهینه‌سازی مهم است:

برای مینیمالیست های دیجیتال علاوه بر انتخاب تکنولوژی‌هایی که از ارزش‌های ما پشتیبانی می‌کنند باید درباره چگونگی استفاده از تکنولوژی‌ها بیندیشیم.

اصل سوم:

هدفمندی رضایت‌بخش است.

مینیمالیست‌های دیجیتال چگونگی استفاده از فناوری را تحت کننترل خود درمی‌آورند و آن را هدفمند انجام می‌دهند و این میزان رضایتمندی آنها را بالا می‌إرد.

در بخش اول به اقتصاد ثورو اشاره می‌کند که پایه و اساسش این است که (هزینه هر چیز میزانی از زندگی است که بلافاصله یا در بلندمدت باید برایش بپردازیم.)

و بحث مهمی را مطرح می‌کند:

به سرعت شیفته مزایای اندک جدیدترین نرم‌افزارها می‌شوید و سپس میزان پرداخت هزینه‌ها را بر مبنای مهم‌ترین منبعی که در اختیار دارید فراموش می‌کنید. بله دقایق زندگی‌تان…

در نهایت براساس اقتصاد ثورو با دقایق زندگی‌مان مانند چیزی واقعی و ارزشمند رفتار کنیم. باید محاسبه کنیم در قبال فعالیت‌های گوناگون که زمان ما را می‌گیرند چه میزان از زندگی‌مان را معامله می‌کنیم.

کال نیوپورت در این بخش پاکسازی دیجیتال را پیشنهاد می‌دهد:

روند پاکسازی به این صورت است که

  •  باید به مدت سی روز از تمامیِ فعالیت‌های آنلاین که ضروری نیستند اجتناب کنید.
  • در طول این مدت، همه‌ی چرخه‌های اعتیادی را که ابزارهای دیجیتال می‌توانند ایجاد کنند ترک می‌کنید و شروع می‌کنید به کشف دوباره‌ی فعالیت‌هایی که در شما رضایت واقعی ایجاد می‌کنند.

مثلاً می‌توانید پیاده‌روی کنید، حضوری با دوستان‌تان صحبت کنید، به انجمن‌ها بپیوندید، کارهای فیزیکی انجام دهید، کتاب بخوانید یا حتی به آسمان خیره شوید.

  • در پایان این سی روز، تعداد کمی از فعالیت‌های آنلاینی را که هم‌راستا با ارزش‌های شما هستند با مشخص کردن زمان را برگردانید. فناوری باید حمایتگر اهدافتان باشد نه شما در خدمت فناوری…
  • کال نیوپورت در بخش دوم کتاب درباره تمرین‌هایی در دوره پاکسازی صحبت می‌کند.

برخی اوقات را به تنهایی سپری کنید

با اجتناب از تنهایی مواردی همچون توانایی شفاف کردن مسائل دشوار، تعدیل احساسات، شجاعت رفتار براساس اخلاقیات و تقویت روابط را از دست می‌دهید، بنابراین اگر به شدت از تنهایی محروم هستید، ‌بی‌شک کیفیت زندگی شما کاهش خواهد یافت.

 لایک نکنید

در این بخش درباره دیدار رودررو و اجتماعی بودن انسان صحبت می کند:

و از زبان شری تورکل استاد MIT و محقق می‌گوید:

گفت‌وگوی رودررو، ‌انسانی‌ترین و متمدنانه‌ترین کاری است که انجام می‌دهیم. کنار یکدیگر قرار می‌گیریم و یاد می‌گیریم که گوش بدهیم. این جایی است که ظرفیت همدلی را پرورش می‌دهیم. جایی که لذت شنیده شدن و درک شدن را تجربه می‌کنیم.

احیای اوقات فراغت

زندگی خوب به فعالیت‌هایی نیاز دارد که هدفی دیگر به‌جز رضایت از خود آن فعالیت نداشته باشید!

نیوپورت می‌گوید برنامه‌هایی برای اوقات فراغت خود طراحی کنیم:

  • عضو جایی شدن
  • کارهای فیزیکی و با دست انجام دادن (هر هفته چیزی بسازید یا تعمیر کنید.)

به جمع مقاومت کنندگان بپیوندید

جورج پکر نویسنده نیویورکر:

توئیتر مرا می‌ترساند، نه به دلیل اینکه من از لحاظ اخلاقی برتر از آنم، چون فکر نمی‌کنم بتوانم آن را کنترل کنم. می‌ترسم به جایی برسم که پسرم را گرسنه بگذارم.

تمرین‌ها

  • سرویس‌های شبکه اجتماعی را از تلفنتان حذف کنید.
  • تلفن‌های خود را به رایانه‌های تک‌منظوره تبدیل کنید.
  • از رسانه‌های اجتماعی همچون فردی حرف‌ای استفاده کنید.
  • رسانه‌های بدون شتاب (اسلومدیا) را در آغوش بکشید! (مدت زمان کم در رسانه ها)
  • گوشی‌های هوشمندتان را به گوشی های ساده تبدیل کنید!

پی‌نوشت: من کتاب مینیمالیسم دیجیتال ترجمه ناهید ملکی و انتشارت نشرنوین را خواندم.

3 دیدگاه برای “خلاصه‌ای از کتاب مینیمالیسم دیجیتال؛ انتخاب زندگی متمرکز در دنیایی آشفته

  1. عالی بود و ممنون بابت معرفی کتاب. شخصا به غیر از لینکدین عضو شبکه های اجتماعی دیگه نشدم به این دلیل که خودم رو میشناسم میدونم که ظرفیت و سواد استفاده کردن ازش را ندارم و امکان داره تاثیرات منفی روی وضعیت روحی و روانیم بزاره. تازگی ها هم توی شرکت موبایلم رو میزارم داخل کشو.

    1. ممنون فوادجان از حسن نظرت
      برای شخص من هم گوشی چندان وسیله دلچسبی نیست و سعی می‌کنم در بیشتر مواقع از خودم دورش کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.