تولید محتوای فارسی

تولید محتوای فارسی نیازمند حماسه آفرینی فردوسی

قبلا در این پست گزارشی از وضعیت وب فارسی و تولید محتوای فارسی بر اساس آمارهای w3techs داده بودم در ادامه همان پست متن زیر را به عنوان دغدغه هایم به عنوان کسی که مدتی در فضای وب به تولید محتوا برای سایت شخصی و کسب و کارها پرداخته ام بیان می کنم امیدوارم شما هم نظرات و دغدغه هایتان را در پایان ذکر کنید. پیشاپیش از پرحرفی و طولانی بودن مطلب عذرخواهی می کنم.

 

داستان همان داستان است

سالها پیش که موضوعی  را در گوگل جستجو می کردم سعی می کردم حداقل به سه صفحه از لینک هایی که گوگل معرفی می کرد نگاهی بیاندازم  اینکه بیشتر لینک ها در یک موضوع خاص کاملا شبیه هم نوشته اند برایم عجیب بود آن موقع فکر می کردم حتما این روال طبیعی است و همه مطالب باید مثل هم باشند چیزی از گوگل نمی دانستم الان که بیشتر با گوگل آشنا شده ام درباره فرضیات آن زمان خودم و جهل و ناآگاهی که در این زمینه داشتم خنده ام می گیرد. بعدها متوجه شدم موضوع از چه قرار است کسی به خودش زحمت تولید محتوا نمی دهد.

 سالهاست که از آشنایی من با گوگل می گذرد اما این معضل همچنان وجود دارد گاهی اوقات بعضی از کلماتی که آن زمان سرچ میکردم را دوباره سرچ میکنم تقریبا همان لینک های چندسال گذشته دوباره بالا می آیند و لینک هایی هم که اضافه شده اند مطالبشان کپی همان لینک های قبلی هستند یعنی تولید محتوایی صورت نگرفته است. این نشان می دهد ما در کمیت رشد چشمگیری کرده ایم.

 

افزایش محتوای تجاری و ضعیف

بخش زیادی از افزایش تولید محتوا به کسب و کارها برمی گردد که با استفاده از سئو و ابزارهای آن سعی در قرار گرفتن در صفحات اول گوگل دارند آنها متخصص محتوا نیستند و بیشتر اسیر تکنیک های سئو شده اند هر چند استفاده اثربخش از سئو  منجر به تولید محتوای اثربخش می شود اما این اتفاق برای وب فارسی نیفتاده است بنابراین از این سایتها نمی توان انتظار تولید محتوای غنی و اصیل را داشت مگر اینکه هر کدام یک متخصص محتوا یا به شکل تخصصی تر کپی رایتر را به استخدام خود در آورند اما مشکل اینجاست که از دید صاحبان کسب وکارها تولید محتوای اصیل زمانبر و پرهزینه و دیربازده است و آنها حاضر به صرف هزینه در این قسمت نیستند و خوب با هزینه پایین محتوای باکیفیت هم تولید نمی شود کافی است نگاهی به مبلغ های پیشنهادی در سایت های مربوط به تولید محتوا بیاندازید. بنابراین از این قسمت نمی توان چندان انتظار تولید محتوای باکیفیت داشت مگر اینکه مدل ذهنی صاحبان کسب و کارها تغییر کند.

هر چند در آینده نزدیک با توجه به کیفیت نزدیک تولیدات کسب و کارها مزیت رقابتی کسب و کارها تولید محتوای غنی و اثربخش خواهد بود.

 

عدم حضور متخصصان و نخبگان در فضای وب

چیز دیگری که کمبودش در فضای وب فارسی به چشم میخورد عدم حضور متخصصان، نخبگان ،نویسندگان یا شاعران و صاحبنظران فارسی زبان در فضای وب است.

 عده معدودی از نویسندگان و نخبگان و صاحبنظران را می بینیم که سایت شخصی داشته باشند در میان آنان یک نمونه خوب مانند دکتر سریع القلم را می بینیم که حضور همین ها هم غنیمت است انگار دست به قلم های واقعی میانه خوبی با فضای دیجیتال ندارند و این عرصه را برای هرزه نویسان باز کرده است. و هر کس که چند خطی در فضای وب فارسی مینویسد خودش را نویسنده و استراتژیست محتوا قلمداد می کند.

 

تولید کننده محتوا نه نویسنده

تولیدکننده محتوا زیاد است اما نویسنده کم، امروز بازار پر است از متخصص محتوا هرگوشه ای را نگاه کنی کپه ای از آدمها جمع شده اند که اسمشان تولید کننده محتواست نوع نگاه و مدل ذهنی یک نویسنده با آدم معمولی بسیار متفاوت است، نویسنده بار معنایی و شهودی متفاوتی از کلمات دریافت میکند و گاه با بهره گیری از شهودش به آنها بار معنایی جدیدی می دهد.

نویسنده در کار خلق کردن است اشیا را جور دیگر میبیند و محتوای خلاقانه جذاب حرفه ای و بدیع با رعایت نکات دستوری و ویرایشی می آفریند این بسیار فراتر از محتوایی است که یک شخصی فقط چون سواد نوشتن دارد و می تواند قلم را لای انگشتانش بگیرد تولید می کند.

نویسنده محتوا خلق می کند نه تولید اما چیزی که در بازار محتواست فقط تولید است، البته صحبت های مفصلی در این زمینه دارم که در قالب پستی دیگر آن را مینویسم فقط اینکه دنیا پر از تولید کننده محتواست و نه نویسنده.  بعضی مقالات را که می خوانی حس می کنی ذهنت پاره می شود فعلی که بلای جان فاعل شده صفتی که به زور وصله تن یک اسم شده صادی که سین شده.

تولیدکننده محتوا مشتی کلمه را درون یک صفحه می ریزد، نویسنده مثل یک معمار تک تک کلمات را با ظرافت در کنار هم می چیند. به همین دلیل وب فارسی پر شده از صفحات نازیبا.

نویسنده مدل ذهنی خاص خودش  را دارد وقتی می نویسد پا به درون می گذارد اما تولید کننده محتوا بر خوان دیگران پهن است:

نه هر که چهره برافروخت، دلبری داند   نه هر که آینه سازد، سکندری داند

هزار نکتهٔ باریک‌تر ز مو این‌جاست        نه هر که سر بتراشد قلندری داند

تولید محتوای فارسی

 

انگیزه لازم برای حضور در فضای وب

گاهی به معدود سایت هایی بر می خوریم که مربوط به نویسندگان یا شاعران معاصر است که در قید حیات نیستند و توسط علاقمندانشان ایجاد شده اند سایت هایی با طراحی ضعیف که سالی دو سه بار محتوا گذاری می شوند و دردی از وب ضعیف فارسی دوا نمی کنند.

به راستی چه چیزی می تواند به یک تولید کننده محتوا در خصوص تولید محتوای غنی و  اصیل و کاربردی انگیزه دهد و یک تولید کننده محتوا با چه استراتژی می تواند در فضای وب انگیزه لازم برای تولید محتوا داشته باشد؟

یک سر این ماجرا وجدان اجتماعی است.

اگر به تفکر سیستمی، ارزش آفرینی، توجه به هویت اجتماعی و فرهنگی و تاثیر آن در ایجاد انگیزه و خلاقیت در نسل های بعدی اعتقاد داشته باشیم  و به حفظ زبان فارسی بیاندیشیم شاید دلایل خوبی برای تولید محتوای غنی داشته باشیم.

یک سر این طیف افزایش سواد دیجیتال و یادگیری نحوه درآمدزایی از طریق فضای دیجیتال است.

با این وضعیت اگر شاهد اتفاقاتی در وب فارسی نباشیم و روند به همین گونه که هست پیش برود کم کم زبان فارسی هم به بستر احتضار می رود.

 

شبکه های اجتماعی و تولید محتوای غیر اثربخش

به شبکه های اجتماعی به عنوانی فضایی برای تولید محتوا نمی توان امیدوار بود به عنوان یک مشاهده گر غیرحرفه ای چیزی که این سالها از شکه های اجتماعی دیده ام تولید محتوا نبوده است و حتی کسانی که در سالهای گذشته به عنوان چهره های حرفه ای تولید محتوا بودند به خوبی در دام شبکه های اجتماعی افتاده اند و تن به تولید متن های کوتاه غیرکاربردی، تفننی و موقت و گذار داده اند و به شدت اسیر رویدادها شده اند.

حتی اکر خواننده حرفه ای محتوا باشیم در شبکه های اجتماعی چشمانمان عادت به خواندن متن های بلند ندارند.

ضمن آنکه شبکه های اجتماعی جایی برای تحلیل و تعامل واقعی و روبرو شدن با چالش ها و ارائه راهکار نیستند.

 

بوی تند ترجمه

بسیاری از سایت ها برای تولید محتوای خود سراغ سایت های انگلیسی می روند البته سایت های زرد انگلیسی و دست به تولید محتوایی غیربومی، بی اثر که بوی تند ترجمه اش نیز دماغ مخاطب را می آزارد می زنند در واقع این سایت ها فقط دنبال تیترهایی هستند که چشم مخاطب را دربیاورند و با فریب موتورهای جستجو به سایت شان بکشانند و در نهایت هیچ پاسخی به هیچ سوالی داده نشود.

 

رشد کیفی تولید محتوای فارسی و تاثیر آن بر رشد مخاطبان

یک سایت خوب و تولید کننده محتوای اصیل و غنی می تواند به رشد و توسعه مخاطبان خود کمک کند و البته این تاثیر می تواند دوسویه باشد نمونه های این اتفاق را در وب فارسی در سایتی چون متمم داریم اما این  با توجه به جمعیت فارسی زبان بسیار کم است.

 

آیا همچنان در فضای وب فارسی سرچ می کنید؟

اگر  حتی مخاطب نیمه حرفه ای در فضای وب باشید بسیار پیش می آید که بعد از یک جستجو در وب فارسی دست خالی برمی گردید و از ادامه دادن مایوس می شوید در این حالت سعی می کنید در وب انگلیسی دست به سرچ بزنید و معمولا می توانید به بهترین محتواها دست پیدا کنید با ادامه این روند فکر می کنم کم کم میزان سرچ فارسی و حضور کاربران در سایت های فارسی زبان کم خواهد شد و  این سوالات پیش خواهد آمد:

 آیا در آیندگان و فرزندان ما رغبتی برای جستجو در وب فارسی باقی خواهد ماند؟ بدون شک بی اثر بودن و غیرکاربردی بودن زبان فارسی بر هویت و عزت نفس اجتماعی و در نهایت بی انگیزگی و دلسردی ما هم تاثیر خواهد داشت؟

در واقع این روند میتواند کم کم شروعی باشد برفلاکت افتادن زبان فارسی که فردوسی زحمت فراوانی برای آن کشید و از چنگ اعراب و مغول و … آن را نجات داد.

فکر میکنم در این فضا و با این شرایط اگر ادعایی برای نوشتن داریم بهترین فرصت برای ایجاد محتوای غنی فارسی است تا لااقل پیش خزنده های گوگل شرمنده نشویم که اگر الگوریتم های گوگل از این باهوشتر شوند شاید دیگر سراغمان نیایند.

 

راهکارها:

 

 تبلیغ دهان به دهان

شاید بد نباشد نفر به نفر اطرافیانی که می دانیم تخصص های خوبی در زمینه تولید محتوا دارند اما با فضای وب چندان آشنا نیستند را  به تولید محتوا ترغیب کنیم با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی در این فضا یک نفر فقط یک نفر نیست بلکه می تواند تاثیر چشمگیری در تولید محتوای فارسی داشته باشد.

 

تولید محتوای فارسی پل ارتباطی

ما ایرانیان نسبت به محتوا غریبه نیستیم پیشینه ما پر است از ادبیات و شعر و داستان و فلسفه که به شکل مکتوب و شفاهی به ما رسیده است بازار ضرب المثل ما هم گرم است ادبیاتمان شهرت جهانی دارد و بارها شاهد هستیم از روی محتوای ما محتواهای مختلف به شکل فیلم و موسیقی و… تولید می شود و استقبال خوبی هم از آنها می شود.

در واقع گنجینه عظیمی از محتوای فارسی درون کتابها آرمیده اند گذر کمتر کسی به آنها می افتد کلمات روی هم خوابیده اند و بیرون از آن وب فارسی تشنه محتوایی غنی و اصیل است.

اگر بتوانیم بخشی از محتوای کاغذی خود را به شکل های مختلف به فضای وب منتقل کنیم. محتوایی غنی و اصیل تولید خواهد شد در واقع ارتباط دو طرفه ای شکل خواهد گرفت تولید محتوا میتواند باعث افزایش آمار کتابخوانی شود.

اگر ما یک کتاب خوب می خوانیم کتابی که به تجربه شخصی خوبی از آن می رسیم و به سوالات و مشکلات زیادی از ما جواب می دهد کافی است با رعایت اصول سئو آن را در وب معرفی کنیم بگوییم آن کتاب چرا خوب بوده است؟ به چه سوالاتی از ما پاسخ داده است و چه مشکلاتی از ما را حل کرده است؟ به هر حال هر کاربر اینترنتی به دنبال پاسخ به سوالی دست به سرچ میزند و شاید ما بتوانیم به سوال او پاسخ دهیم و او را به سمت کتابخوانی سوق دهیم.

کاملا مشخص و پرواضح است وقتی آمار کتابخوانی ما پایین است وقتی کتاب نمی خوانیم وب ما هم ضعیف است.

 

ارزش آفرینی توسط کسب و کارها در تولید محتوای فارسی

توجه کسب و کارها به تولید محتوای فارسی به عنوان یک مزیت رقابتی می تواند به بهبود وضعیت محتوای فارسی کمک کند، همانطور که بسیاری از صاحبنطران اقتصاد آینده را اقتصاد محتوا محور می نامند و بازاریابی محتوا را قسمت عمده ای از بازاریابی.

 البته چیزی که الان هم هست و شرکت هایی چون Red Bull، Coca-Cola Journey، Colgate  بیشتر به کمپانی های تولید محتوا معروف اند و بیشتر داستانهایشان را می فروشند تا محصول

همان طور که ست گادین هم می گوید بازاریابی محتوا تنها شکلی از بازاریابی است که باقی مانده و تاریخ مصرف شیوه های دیگر گذشته است.

تولید محتوای فارسی

فردوسی یکبار عجم زنده کرد بدین پارسی ما چطور میخواهیم به وظیفه خود برای تولید محتوای فارسی اصیل کمک کنیم؟

 

5 دیدگاه برای “تولید محتوای فارسی نیازمند حماسه آفرینی فردوسی

  1. واقعاً عالی بود.
    به نظرم یکی از دلایلی که چنین دردی در فضای وب فارسی وجود دارد، به مخاطب هم بر می‎گردد که شما هم به آن اشاره کردیn. وقتی تلگرام هست و مردم دوست دارند کلیپ‎های کوتاه خنده دار را صرفاً دنبال کنند، هیچ بعید نیست که تقاضا برای محتوای اصیل هم کم‎تر باشد. البته این موضوع نباید تلاش کردن برای خلق محتوای اصیل را کم کند.

    1. ممنون از شما، من گاهی فکر می کنم ما باید ذائقه مخاطب را تغییر دهیم یعنی آنقدر منحصربفرد و حرفه ای باشیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

  2. سلام معصومه جان
    دست مریزاد بابت دقت نظر و حوصله ای که برای نوشتن این پست به خرج دادی.
    یکی از دغدغه های من هم اینه که چرا نویسنده ها و مترجم های حرفه ای، به میدون تولید محتوا نمی یان. ولی بر اساس تجربه ای که دارم و چند نویسنده و مترجمی رو که دیدم، غالبا با دنیای وب و تاثیر اون بیگانه هستن. انگار نیازمند اینن که کسی بیاردشون داخل مسیر اجرا، وگرنه توصیه و پیشنهاد چندان براشون کفایت نمی کنه.

    1. سلام ممنون شیرین جان
      راستش این قصه سر دراز دارد هر چه جلوتر می روم دغدغه های بیشتری در این زمینه پیدا می کنم.
      درست میگی اگه بشه یکی از اون حرفه ای ها رو وارد وب فارسی کرد کم کم فضا جنبه رقابتی هم پیدا میکنه و بقیه هم به خودشون زحمت میدن تلاش بیشتری کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.