گزارش دهی ماهیانه به خود

هر وقت صحبت از گزارش دادن می شود برخی گزارش های بیهوده اداری که برای بایگانی تنظیم می شوند، ارقام ساختگی، دور زدن همدیگر و… برای ما تداعی می شود بدون شک تلاش برای تهیه چنین گزارش هایی علاوه بر اینکه ذهن را فرسوده می کند و خلاقیت را از بین می برد عزت نفس ما را نیز کاهش می دهد. اما تا بحال چقدر به گزارش دادن به خودمان فکر کرده ایم مواجه شدن خودمان با خودمان، ضمن ثبت فعالیت های روزانه، می توانیم گزارش های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه تنظیم کنیم. فکر می کنم یک گزارش ماهیانه چون مدت زمان متوسطی را نسبت به سایر گزارش ها در برمی گیرد، می تواند تحلیل های بهتری به ما بدهد. حتی می توانیم فرم های خلاقانه ای برای گزارش دهی تهیه کنیم . گزارش می تواند بخش های مختلف هم داشته باشد مثلا گزارش مالی، گزارش شغلی، گزارش میزان ارتباطاتی که در ماه داشته ایم، گزارش کتابخوانی و …که همه اینها به اهداف و فعالیت های ما وابسته اند، گزارش را در هر قالب و فرمی بنویسیم مهمترین بخش، نتایجی است که می توانیم از آن بگیریم.

 گزارش دهی به خودمان در صورتی که با خود صادق باشیم از چند منظر می تواند برای ما مفید باشد:

  • تجربه تهیه یک گزارش واقعی
  • ارزیابی و تحلیل فعالیت های خودمان، ضمن اینکه یک گزارش می تواند به بسیاری از سوالات در مورد خودمان پاسخ دهد می تواند ما را به سمت خودکاوی و خودشناسی بیشتر پیش ببرد.
  • مشخص شدن میزان فعالیت های سودمند و غیر سودمند
  • برآورد مناسب از میزان زمان های مفید و تلف شده و مدیریت زمان
  • مشخص شدن شاخص هایی برای برنامه ریزی بهتر در آینده
  • افزایش میزان تمرکز و حس کنترل محیط و توان تحلیل آن در جهت افزایش خودآگاهی
  • و علاوه بر اینها گزارش نویسی تمرین خوبی است برای نوشتن

البته هر کس با توجه به خلاقیت خود می تواند گزارش متفاوتی ارائه دهد و به نتایج بهتری برسد. و حتی پاداش هایی را نیز با توجه به نتایج گزارش در پایان هر ماه برای خود در نظر بگیرد تا ماه جدید را با انگیزه و انرژی بیشتری آغاز کند ضمن اینکه بعدها در مسیر پیشرفت خود می توانیم به این گزارش ها مراجعه کنیم و میزان تغییرات و بهبودی ها را ببینیم .

در نهایت این فعالیت ما را به سمت یک زندگی آگاهانه سوق می­دهد آیینه ای  می شویم برای خودمان.

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست   تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.