من نویسی خرداد

۲ خرداد ۹۸

ما موقتی هستیم.

شاید کمی دردناک به نظر برسد اما در این دنیا ظاهرا همه چیز موقتی است گدشته های بسیار خوبی داشته ایم، لحظاتی کوتاه که از آن بسیار لذت برده ایم. و فکر کرده این برای همیشه است و قرار هست بماند حتی یک ثانیه هم در آن لحظه نمی توانیم به موقتی و کوتاه بودن آن لحظه فکر کنیم انگار ذهن ما توان چنین کاری را ندارد. وگرنه مطمئنا طور دیگری رفتار می کردیم و جور دیگری لذت می بردیم. شاید خودمان را به زمین و زمان آویزان می کردیم تا آن لحظه بماند و یا قدر و منزلت بیشتری برای آن لحظه قائل می شدیم.
اگر بتوانیم این نگاه و مدل ذهنی موقتی بودن تمام لحظاتمان را در خود تقویت کنیم اینکه لحظات سخت، آسان، شیرین همه گذرا هستند همانطوری که خود ماهم گذرا هستیم. احتمالا از زندگی لذت بیشتری ببریم.

ایام به کام

 

 ۴ خرداد ۹۸

دلیل این همه تشویش و اضطراب چیست؟

وقتی در زندگی تشویش، اضطراب و دلهره زیادی را تجربه می کنیم و انگار این تشویش ها خاموش شدنی نیستند یعنی رابطه مان با خودمان خوب نیست یا رابطه ضعیفی با خودمان داریم یا وجود خود را به عنوان یک وجود مستقل و مسئول نپذیرفته ایم که برای این رابطه کاری کند.

رابطه مان با خود از آن جهت خوب نیست که حتی یکبار پای صحبت های خودمان ننشسته ایم و از خودمان نپرسیده ایم دلیل این همه آشوب چیست راه به اعماق خود نبرده ایم و همچنان دور از خود به تماشای جهان و دیگران نشسته ایم.

ایام به کام

 

۱۰ خرداد ۹۸

حریم خصوصی چیست؟

ما همیشه فکر می کنیم حریم خصوصی احتمالا چهاردیواری زندگی آن آدم باشد.  و یا احتمالا زندگی بیرونی او ،حریم خصوصی افکار یک انسان است ویژگی های شخصیتی او زندگی درونی او برای همین گاهی با بی مبالاتی در خصوص افراد اظهارنظر می کنیم این چه در سطح فردی و چه جامعه اتفاق می افتد برای ما واقعا سخت است تشخیص دهسم چه چیزهایی حریم خصوصی افراد است اما وقتی میخواهیم درباره دیگران به راحتی اظهارنظر کنیم و به آنها انگ بچسبانیم و یا حتی می خواهیم نظر درستی درباره آنها بدهیم قبل از آن از آنها اجازه بگیریم. به نظرم بدون اجازه درباره دیگران اظهارنظر کردن تجاوز مسلم به حقوق آنهاست.

هر چند کار سختی است اما من می خواهم از این به بعد قبل از اظهارنظر درباره شخصی از او اجازه بگیرم.

ایام به کام

 

۱۱ خرداد ۹۸

جامعه افسرده

همیشه فکر میکردم افسردگی برای یک شخص است آنطور هم که مطالعه کرده بودم افسردگی را بیشتر برای افراد و در سطح فردی ذکر کرده اند و برای آن راه حل هایی هم داده اند. اما گاهی که به اطرافم نگاه می کنم حوادث و رخدادها و تعبیر و تفسیرهای ما از روندها و رویدادهای اطرافمان، حس میکنم با جامعه افسرده ای روبرو هستم شاید نتوان گفت افسردگی مزمن شاید این افسردگی در لایه های بیرونی هم کمتر دیده شود اما در لایه های درونی تعداد زیادی از ما افسردگی داریم شاید بتوان گفت خوب هر کس باید روی خودش کار کند و چاره این کار تلاش در سطح فردی است اما اگر بخواهیم برای یک جامعه افسرده نسخه ای بپیچیم چه میتوانیم بگوییم نظر شما چیست؟

ایام به کام

 

۲۲ خرداد۹۸

جسارت و آگاهی

تنبلی ما آدمها باعث شده برای حل مسائلمان همیشه دنبال ساده ترین راه حل باشیم بخصوص در روابط بین فردی خود وقتی دچار مشکلی می شویم و یا وضعیت بغرنجی را تجربه می کنیم و حال عمومی مان خوب نیست در بیرون از خودمان دنبال مشکل می گردیم این روند همچان تکرار می شود و مشکلات ما هم همچنان تکرار می شوند تجربه شخصی  این را به من   میگوید که راه حل این نیست زمانی باید توقف کنیم و ببینیم دلیل تکرار شدن این مشکلات چیست چرا با افراد دیگر نیز مشکلات قبلی ما تکرار شده اند. راه حل درون ما خوابیده است بسیار نزدیکتر از آنچه واقعا فکر می کنیم اما جسارت آن را نداریم به درون خود برویم و دنبال راه حل برویم به درون خود رفتن بسیار سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنیم. هم جسارت می خواهد هم آگاهی هنگامی که به این دو سلاح مجهز شدیم می توانیم راهی برای حل مشکلاتمان پیدا کنیم.

ایام به کام

 

 ۲۵ خرداد ۹۸

لحاف روزمرگی

قرار نیست به همین شیوه ای که زندگی میکنیم زندگی را ادامه دهیم به همین شیوه ای که همه مردم دارند زندگی میکنند و زندگی را موضوعی معمولی می دانند اینکه فقط صبح از خواب بیدار شوی بعد به محل کارت بروی و بعد خانه و استراحت و شام و این چیزها اگر قرار هست زندگی مان این باشد بسیار غم انگیز و دردناک خواهد بود.

قرار هست روز به روز زندگی و خودمان را بیشتر بشناسیم قرار هست بتوانیم چشمهای دیگری برای دیدن دنیا و شگفتی هایش پیدا کنیم قرار هست به مفهوم زندگی و خودمان پی ببریم مسیرهای زیادی هم روبروی ماست خیلی ها هم این مسیرها را رفته اند و ما بهانه ای نداریم که بگوییم نیست، نمی شود فقط کافی است لحاف روزمرگی را از روی خودمان برداریم در غیر اینصورت دچار همان ملال می شویم که دیگران دارند آدمهایی که انگار همه چیز زندگی شان سرجایش هست کار پول همسر حتی عشق اما حالشان خوب نیست.

زندگی و خودمان مفاهیمی هستند که باید بشناسیمشان باید احساسات مان را بشناسیم باید اطرافمان را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم از زندگی لذت ببریم. تا این ملال قدیمی را که انگار میراث نیاکانمان هست با خود حمل نکنیم.

زندگی و خود را باید شناخت.

ایام به کام

 

4 دیدگاه برای “من نویسی خرداد

  1. خوشبخت ترین فرد کسی هست که این دیدگاه رو داشته باشه و از زندگی و تک تک لحظاتش لذت ببره. هیچ چیز بالاتر از این نیست و متاسفانه خیلی از ما آدم ها این مهارت رو نداریم و همیشه دنبال یک عامل بیرونی هستیم تا به خاطر اون شاد باشیم. ممنون از یاداوری دلنشین و جذابتون

  2. معصومه عزیزم
    آرامشت رو تحسین می‌کنم و از دیدن روزنه‌ی امید در نوشته‌هات و البته این سطح از خودآگاهی لذت می‌برم دختر.
    چه خوبه هستی و چه خوبه می‌نویسی.

    اولش خواستم پیامی مرتبط با پستت بزارم. اما بعدش دیدم دلم می‌خواد کلی قربون صدقه‌ت برم و ابراز احساسات کنم :))))))

    1. وای ممنون صدیقه جان
      چقدر خوشبختم که مخاطب این همه احساسات زلال هستم.
      از بودنت ممنونم دوست پرانرژی و خستگی ناپذیر من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.