راه طولانی ما: در آغاز فقط به خیال نوشتن بود، از هر چیزی…

مقدمه: قصد آموزش وبلاگ نویسی را ندارم و اینجا صرفا تجربه هایی را که در این مسیر بدست آورده ام بازگو می کنم شاید آموزشی در آنها برای دیگران رخ دهد چون وبلاگ نویسی برای من سراسر آموزش بوده است.

در ابتدا شاید فکر کنیم وبلاگ نویسی یعنی اینکه بنویسیم و فقط بنویسیم البته که مهارت نوشتن مهم ترین مهارت در وبلاگ نویسی ست و فراگیری آن نیز راه درازی دارد و ذهن هنرمندانه و تیزبین و باهوش و خلاقی می خواهد که این ذهن هم یک شبه ایجاد نمی شود و به پرورش و توجه نیاز دارد.

در آینده در خصوص تجربه های خودم و اینکه چطور توانستم بنویسم البته اگر اسمش را بتوانم نوشتن بگذارم و چه چیزهایی به من کمک کرد و راههایی که خودم کشف کردم بیشتر می نویسم .

قبلا هم در چگونه دست به قلم شدم؟ همه چیز از آن ۱۰ شروع شد، چگونه شعر می گویم؟ داستان من و شعر و ریاضی و  کلمات از کجا می آیند؟ مختصری نوشته ام.

می خواهم بگویم فقط نوشتن نیست روز به روز که جلوتر می رویم البته اگر با واحد روز زندگی کنیم چون بعضی ها سرعت شان بسیار بالاتر از این حرفهاست مانند افراد با تیپ شخصیتی A ، پی خواهیم برد به یادگیری مهارت های بیشتری نیاز داریم.

اگر قصد رقابت و موفقیت در دنیای دیجیتال را داشته باشیم و اصلا اگر حضورمان هدفمند باشد (البته ممکن است در ابتدا هدفمند هم وارد نشویم و نگاهمان به وبلاگ، داشتن یک دفترچه خاطرات روزانه باشد که البته این هم بد نیست.) به این نتیجه خواهیم رسید باید سواد بسیاری از چیزهای دیگر را داشته باشیم شاید به تعبیر دانشگاهی ها بتوان گفت وبلاگ نویسی یک موضوع بین رشته ای است.

مهارتهایی مانند تسلط کلامی، استراتژی محتوا، سواد دیجیتال، سئو و حتی مدیریت زمان، چون وبلاک نویسی و رعایت اصول آن، کار بسیار وقت گیری ست البته وقتی به قول معروف روی غلتک بیفتیم و حساب کار دستمان بیاید زمان های زیادی را می توانیم ذخیره کنیم وقتی که دیگر برای نوشتن به کوشش کمتری نیاز داریم و جوشش هم به یاری ما خواهد آمد.

این مهارت ها که در بالا ذکر شد و خیلی مهارت ها و موضوعات دیگر که ممکن است در آینده به آنها پی ببریم و الان حتی اطلاعاتی درباره آنها هم نداشته باشیم و حتی عنوانشان را هم ندانیم. مسیر وبلاگ نویسی ما را خواهند ساخت.

خلاصه اینکه این قصه سر دراز دارد. اما چیزی که واضح و شفاف است این است که این راه و قصه طولانی ما را سریعتر به هدف می رساند.

شاید این هم یکی دیگر از فواید وبلاگ نویسی باشد و مطمئنا از مهارت هایی که در این مسیر بدست می آوریم در قسمت های دیگر زندگی هم استفاده خواهیم کرد و بسیار به کار ما خواهند آمد.

پی نوشت۱: در مورد استراتژی محتوا یک مقاله خوب در سایت علی کریمی تحت عنوان میم اینترنتی خواندم و یک مقاله خوب دیگر در سایت حمید طهماسبی، همچنین حمید طهماسبی درباره سئو هم زیاد نوشته که به شخصه فراوان از آن استفاده کرده ام همین جا از این دو عزیز تشکر میکنم.

پی نوشت۲: مطالب قبلی مرتبط با این مطلب را می توانید اینجا بخوانید.

2 دیدگاه برای “راه طولانی ما: در آغاز فقط به خیال نوشتن بود، از هر چیزی…

  1. می‌دانم منی که که تازه نوشتن را آغاز کرده‌ام احتمالاً حقّ اظهار فضل(!) نداشته باشم ولی به نظرم می‌رسد که نوشتن لذّت خاصّی دارد.
    یعنی دغدغۀ این را داری تا بیشتر بدانی، بهتر بدانی، بیشتر تجربه کنی و بهتر تجربه کنی تا بتوانی از لابه‌لای این دانستن‌ها و تجربه‌ها، چیزی برای خودت و مخاطب گمنام‌ات (که احتمالاً بودن یا نبودن‌اش برای‌ ما چندان تأثیرگذار نیست) بنویسی.
    پی‌نوشت: به نظرم در قسمت مهارت‌های مورد نیاز وبلاگ‌نویسی، هرچند احتمالاً و کاملاً حقّ با توست و بهتر است به این‌ها مسلّط باشی تا بتوانی حرفی برای گفتن داشته باشی، اما من را ترساندی. مطلبی که از امین آرامش عزیز خواندم، به منِ تازه‌کار قوت قلب بیشتری می‌داد. همچنان که از تجربه‌های تو و دوستان خوب دیگرم نیز استفاده می‌کنم.

    1. سینای عزیز می شود هیچکدام از اینها را ندانست ولی خیلی هم خوب نوشت.اما دانستن اینها لذت کار را دو چندان خواهد کرد اینطور نیست که باید از اول همه اینها را بدانی یا یک شبه بشود همه اینها را یاد گرفت. به مرور زمان و بازهم البته بستگی به نیاز خودت دارد اینها را یاد خواهی گرفت من هم هیچکدام از اینها را نمی دانستم و کم کم دارم میخونم و چون میدونم کمک کننده ست اینجا گفتم در واقع دورنمایی از مسیر دادم خیلی از نویسنده ها هیچکدام اینها را نخوانده اند و خوب هم مینویسند اما اگر بخواهی حرفه ای تر کار کنی و قصد داشته باشی شاید نوشتن تبدیل به شغل تو شود اینها خیلی کمک کننده اند تو نترس از اینها تو که متممی هم هستی تو فقط شروع کن بنویس ما هم همینجوری شروع کردیم.اصلا اینها را از اول بدانی ممکن است کمکی به تو نکنند در جریان کار بیشتر متوجه آنها خواهی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.