خدمت از ما و پاسخ به سوال آیا خدمات آنلاین می توانند باعث بهبود وضعیت خدمات در ایران شوند

 خدمت از ما سامانه آنلاین و اپلیکیشن درخواست خدمات است که از خدمات مربوط به نظافت منازل تا کارواش سیار را ارائه می دهد و در حال حاضر مهمان ۶ کلان شهر ایران است.

خدمت از ما

خدمت از ما از سال ۹۵ فعالیت خود را با مدیریت یکی از دوستان خوب متممی حمید طهماسبی آغاز کرده و این روزها با سرعت بیشتری نسبت به قبل به کار خود ادامه می دهد، قابل ذکر است که خدمت از ما در ماههای  آغازین خود سه چهار کارمند بیشتر نداشت و اکنون حدود پنجاه نفر در این شرکت مشغول به کار هستند این آمار و ارقام در وضعیت نابسامان اقتصاد این روزهای ایران قابل تامل می باشد و نشان از رشد و شکوفایی این کسب و کار را دارد.

به بهانه معرفی خدمت از ما خواستم به بررسی این سوال بپردازم که آیا خدمات آنلاین می توانند باعث بهبود وضعیت خدمات در ایران شوند؟

مطلبی که ارائه خواهم داد چندان تخصصی نیست و فقط از دید تجربه یک مشتری در این بازار به آن پرداخته ام.

 خدمات پاشنه آشیل در ایران

فرصتی دست نداد تا به بررسی وضعیت ارائه خدمات و مثالهای موردی آن در جهان بپردازم که به نظرم مطالعه آن برای کسب و کارهای فعال در این حوزه بسیار کمک کننده خواهد بود و فقط به آنچه وضعیت خدمات در ایران است نگاهی انداخته ام.

 همه ما تجربه استفاده از خدمات را داریم برای تعمیر کولر یا گرفتگی لوله و یا هر چیز دیگر، نمی دانم شما چقدر از خدمات ارائه شده راضی بوده اید؟ با نگاهی به اطرافم و خدماتی که خودم گرفته ام وضعیت ارائه خدمات در ایران را چندان حرفه ای نمی بینم.

به طور مثال یکبار از طریق آگهی های یک از مجله های تبلیغاتی برای خدمات قالیشویی اقدام کردم وقتی مسئول خدمات برای بردن فرش ها آمد و توضیحات لازم را داد بیشتر صحبت هایش با آگهی تبلیغاتی متفاوت بود وقتی به کارگر شرکت گفتم:

 هر چی تو آگهی تون بود با حرفهاتون فرق داشت.

گفت : آخه اون تبلیغاته، تبلیغات هم که همه اش دروغه.

برایم جالب بود که در ایران تبلیغات همچنان مساوی است با دروغ و هنوز این مدل ذهنی در بین کسب و کارهای ایرانی رایج است.

یکی از همکارانم حدود یکسال درگیر نوسازی خانه شان بود یادم می آِید تمام آن سال این دوست عزیز به خاطر وضعیت ضعیف خدماتی که مربوط به بخش های زیادی می شد از نصب پرده گرفته تا نصب کولر گازی، استرس و ناراحتی فراوانی را تحمل کرد و هر روز با یکی از شرکت های خدماتی درگیر بود. زمانی که ساکن منزل شدن می گفت اصلا احساس شادی و آرامش ندارم و همه آن به خاطر تاثیرات بد مشاجراتی بود که با شرکت های خدماتی داشت.

فکر میکنم خدمات در ایران همچنان پاشنه آشیل است و بازار بسیار پریشانی دارد. از این بازار و ضعفهای آن به درازا میتوان سخن گفت و مثالهای زیادی برای آن دارم که هدف این مطلب نیست.

فقط به این نکته مهم اشاره می کنم این بازار پریشان و نابسامان آنقدر جای خالی برای بهبود و افزایش کیفیت دارد که می تواند فرصت مناسبی برای کسانی باشد که می خواهند در این زمینه به شکل حرفه ای کار کنند بنابراین می توان به این خاطر از آن به عنوان بازار مناسبی برای سرمایه گذاری یاد کرد.

از ضعف های مهم شرکت های خدماتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم آشنایی با دانش روز مدیریت و فرآیندسازی کسب و کارها از مهمترین ضعفهای ارائه خدمات در ایران است شرکت های خدماتی در ایران هنوز به همان سبک و سیاق سنتی اداره می شوند با همان مدل ذهنی که مشتری مداری در آن چندان جایی ندارد شما به عنوان مشتری کسی هستید که مشکلی برایتان پیش آمده و ناچار به استفاده از این شرکت ها هستید و قرار هم نیست چندان از بازخورد خدمات راضی شوید، آنقدر که بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا آنجا که می توانند خودشان دست به تعمیر وسابل یا رفع مشکلات پیش آمده بزنند چون معمولا این نیروهای خدماتی جایی را درست میکنند و جایی را خراب.
  • در این شرکت ها چندان به متخصص بودن نیروهای خدماتی توجهی نمی شود همین که نیروی خدماتی بتواند به شکل معمولی آن خدمت را ارائه دهد کافی است یعنی نیروهای آموزش دیده کمتری در این حوزه وجود دارند و بیشتر بر اساس تجربیات شخصی و یا آموزشهای سطحی خود را متخصص می دانند. و آموزش سهم زیادی در این بازار ندارد.
  • ادبیات برخورد با مشتریان و مشتری مداری مفهوم ناآشنایی برای آنهاست.

خدمات آنلاین راهکاری برای بهبود وضعیت خدمات در ایران

امروزه شاهد رشد سامانه های آنلاین درخواست خدمات در ایران هستیم وقتی تکنولوژی حضور خود را در زندگی ما روز به روز بیشتر میکند مسلما وجود چنین سامانه هایی ضرورت پیدا می کند اما این سامانه ها چه مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهای سنتی خواهند داشت؟

  • می توان گفت صاحبان این کسب و کارها با توجه به ماهیت کسب و کارشان که تکنولوژی محور می باشد با علم مدیریت روز دنیا و فرآیند شکل گیری کسب و کارها آشنا باشند و این یعنی میتوان به تغییر در وضعیت اداره سنتی خدمات در ایران امیدوار بود.
  • با توجه به گزینه اول و نگاه جدی سامانه های آنلاین خدمات به این بازار می توان گفت شاهد رقابت جدی بین این سامانه ها در سالهای آینده برای گرفتن سهم های بیشتری از بازار باشیم و این رقابت باعث رونق در وضعیت خدمات در ایران می شود.
  • نکته دیگری که با توجه به گزینه های ذکر شده می توان به آن اشاره کرد رقابت های بین خود نیروهای خدماتی در این سامانه ها می باشد با توجه به سیستم های نظارت و ارزیابی که انتظار می رود در این سامانه ها وجود داشته باشد، نحوه کار و کیفیت نیروهای خدماتی در معرض دید بیشتری خواهد بود و هر کدام از آنها نیز تمایل به گرفتن سهم بیشتری در سامانه دارد بنابراین یک رقابت خوب درون سازمانی پیش می آید که به نظر میرسد تاثیر خوبی در بهبود کیفیت خدمات داشته باشد.

سرمایه گذاری در خدمات آنلاین

در این بخش به چند نکته که از نظر من می تواند ریسک سرمایه گذاری در بازار خدمات آنلاین را ا کاهش دهد و  باعث توجه سرمایه گذاران به این بازار شود اشاره می کنم.

  • به نظر می رسد با افزایش حضور تکنولوژی در زندگی روزمره ما و سرعت آن و  تغییر در سبک های زندگی ما و کمبود وقت، ترجیح می دهیم کارهای خدماتی را خودمان انجام ندهیم و از لحاظ فرصت و هزینه به سود ما خواهد بود که آن را به یک متخصص بسپاریم این مدل ذهنی روز به روز گسترش پیدا می کند و این یعنی افزایش تقاضا در بازار که محل خوبی برای سرمایه گذاری در صنعت خدمات می باشد.
  • تکنولوژی محور بودن سامانه های خدماتی آنلاین در دسترس پذیری آنها را افزایش می دهد.
  • همچنین مزیت رقابت پذیری بیشتر نسبت به کسب و کارهای سنتی  که در بخش قبلی به آن اشاره شد می تواند دلیل خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد.

بخش پایانی

این روزها تعداد سامانه های آنلاین در ایران زیاد شده اما هنوز هیچکدام از آنها نتوانسته جایگاه تثبیت شده ای در این بازار به خود اختصاص دهد و تبدیل به یک برند شود. به نظرم با توجه به مطالب گفته شده و وضعیت بازار خدمات در ایران بررسی عمیق سوال چرا وضعیت خدمات در ایران هنوز ضعیف است؟ بتواند سامانه های آنلاین خدمات را به راهکارهای مناسب برساند.

نکته بعدی توجه ویژه به نیازهای واقعی مشتریان این بازار است مسلما مشتری یک پزشک با مشتری یک آرایشگاه فرق می کند و مشتری پزشک یک فرد آسیب دیده است. بخش زیادی از مشتریان سامانه های خدمات آنلاین مثلا آنهایی که نیاز به تعمیرات مختلف دارند به نوعی آسیب دیده اند و برخورد با آنها می تواند متفاوت باشد. شاید توجه به همین نکته بتواند برای یک کسب و کار مزیت رقابتی ایجاد کند.

هر کدام از این سامانه ها بتواند با برشمردن ضعف های بی شمار بازار خدمات ایران به ارائه راهکارهای سودمند برای آنها بپردازد و به قول معروف بیشتر از آنکه به طرح مسئله ای جدید بپردازد به حل مسائل موجود بپردازد میتواند پیروز این میدان باشد. و اینگونه شاهد تحولی عظیم در ارائه خدمات در ایران شویم.

و امیدوارم خدمت از ما باعث تحولی عظیم در این بازار شود.

پی نوشت ۱: چندی پیش خدمت از ما برای نشست  WBAF که حدود ۱۵۰۰ سرمایه گذار فرشته (Angel Investor) از سراسر دنیا (عمدتا اروپا) در آن حضور دارند. انتخاب شد این موفقیت را به تیم خدمت از ما تبریک می گویم.

پی نوشت۲: بد نیست حالا که نزدیک به ایام عید هستیم و کارهای نظافتی منزل هم پیش روست از خدمات خدمت از ما استفاده کنیم.

لینک دانلود اپلیکیشن خدمت از ما در کافه بازار

لینک دانلود اپلیکیشن خدمت از ما در گوگل پلی

 

استراتژی محتوا را جدی بگیریم: در آغاز فقط به خیال نوشتن بود.

آیا آدم های بی محتوا می توانند تولید محتوا کنند؟

شاتل استراتژی محتوا و اواین تماس تلفنی

بالاخره استراتژی محتوا چیست؟

5 دیدگاه برای “خدمت از ما و پاسخ به سوال آیا خدمات آنلاین می توانند باعث بهبود وضعیت خدمات در ایران شوند

  1. با تشکر بابت متن نسبتاً طولانی که نوشتید درباره این استارت آپ
    درباره چند قسمت از متن که از کلمه “مزیت رقابتی” استفاده کرده بودید ابهام پیش اومد.
    اگر احیاناً به نظرتون جایی اشتباه برداشت شده ممنون میشم اصلاح کنید.
    قسمتی که توضیحاتی درباره این که چه مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهای سنتی دارند، دقیقاً این که چرا مورد دوم مزیت رقابتی هست کمی مبهمه.
    چرا رقابت جدی بین این سامانه ها یک مزیت رقابتی برای این کسب و کارها محسوب میشه؟
    حداقل با توجه به مباحثی که در استراتژی رقابتی مطرح میشه، و حداقل از نظر بعضی صاحب نظران، رقابت بیشتر در یک صنعت و بین کسب و کارهای اون صنعت باعث کاهش سود کسب و کارهای مورد اشاره و موانع و چالش های بیشتر برای اون ها هست، و با توجه به این موارد، اگر به وجود آمدن مزیت رقابتی از رقابت جدی در صنعت، غیر ممکن نباشه، بسیار بعیده که رقابت جدی و بیشتر بین کسب و کارهای یک صنعت بتونه منشأ مزیت رقابتی باشه.

    نکته دوم درباره عبارت “مزیت رقابت پذیری” هست، جدا از این که چنین عبارتی در زبان فارسی نیست، و اگر بخوایم در نظر بگیریم که ترجمه انگلیسی نشأت گرفته از عبارت
    Competitive Advantage
    باشه، و احتمالاً با اضافه کردن
    -able
    به آخر واژه
    Advantage
    این عبارت به وجود اومده، باز هم این که چطور یک کسب و کار یا یک دسته کسب و کار ذاتاً “مزیت رقابت پذیر” تر هستن جای سوال داره و مبهم هست.
    چون وقتی درباره “مزیت رقابتی” یک صنعت یا کسب و کار صحبت میشه، صحبت درباره سوال هایی مثل داشتن یا نداشتن یا پایداری آن و این که چطور و چرا و چه مزیت (های) رقابتی دارند هست، نه این که آیا صنعت یا کسب و کاری “قابلیت پذیرش” یا توسعه مزیت رقابتی را دارد یا نه. چون نه از لحاظ منطقی با توجه به مباحث استراتژی چنین واژه ای معنا داره و نه در ادبیات استراتژی این سوال که آیا کسب و کاری “مزیت رقابت پذیری” دارد یا نه، مطرح نیست(حداقل در ادبیات پذیرفته شده استراتژی)
    جدا از این که تلویحاً پشت چنین عبارتی این فرض وجود داره که کسب و کارهایی میتوانند وجود داشته باشند که “قابلیت پذیرش” یا توسعه مزیت رقابتی نداشته باشند، که اگر اثبات اون ممکن باشه، به آسانی امکان اثبات اون وجود نداره.
    فکر میکنم منظورتان از “مزیت رقابت پذیری” در اون جمله بیشتر این باشه که توانایی پیشی گرفتن در رقابت از کسب و کارهای سنتی و در نتیجه کسب سود بیشتری دارند.
    با سپاس

    1. سلام و ممنون از دقت نظر و حوصله ای که به خرج دادین، کامنت شما شخصا برای من آموزنده بود و باعث شد به مطالب قبلی که خونده بودم رجوع کنم.
      من مطالعه زیادی در خصوص فضای کسب و کارها نداشتم و البته در ابتدای بحث هم گفتم از نگاه یه مشتری تحلیل می کنم. اما در مطالب پراکنده ای که خوندم و استراتژی رقابتی و مزیت رقابتی رو از مایکل پورتر یاد گرفتم به عبارات بالا حداقل به این شکل که شما نوشتین برنخوردم: (شاید نیاز به توضیح یشتر باشه.)
      حداقل با توجه به مباحثی که در استراتژی رقابتی مطرح میشه، و حداقل از نظر بعضی صاحب نظران، رقابت بیشتر در یک صنعت و بین کسب و کارهای اون صنعت باعث کاهش سود کسب و کارهای مورد اشاره و موانع و چالش های بیشتر برای اون ها هست، و با توجه به این موارد، اگر به وجود آمدن مزیت رقابتی از رقابت جدی در صنعت، غیر ممکن نباشه، بسیار بعیده که رقابت جدی و بیشتر بین کسب و کارهای یک صنعت بتونه منشأ مزیت رقابتی باشه.
      البته یه نکته ای رو هم مطرح کنم که من گفتم رقابت جدی و یا نگاه جدی به رقابت و منظورم رقابت بیشتر نبوده. هر چند هم من باید واژه جدی رو بیشتر باز می کردم و هم شما منظورتون از واژه بیشتر رو بیان می کردین چون حتی واژه بیشتر هم برای هر کسب و کاری نسبی هست و شاید برای هر کسب و کاری یه نقطه بهینه وجود داشته باشه.
      هر چند باید تاکید کنم خود رقابت قوانین خاص خود را دارد و استراتژی هایی که سازمان ها برای ورود به بازی رقابت انتخاب می کنند مهم است. ممکن است کسب و کارها برای ماندن در بازی رقابت بسیاری از منابع خود را از دست بدهند یا مثلا فکر کنند با پیشنهاد قیمت های پایین در رقابت بمانند قطعا چگونه بودن در بازی رقابت مهم است.
      ممکن است بودن در رقابت شما را به یک نوآوری برساند و کلا شما خودتان خودخواسته از بازی رقابت خارج شوید یعنی شما فراتر از رقابت بروید که کتاب استراتژی اقیانوس آبی این رو به خوبی مطرح کرده بخصوص نوآوری که قابل تقلید نباشد گاهی برخی سازمان ها برای ماندن در بازی رقابت ممکن است کیفیت محصول را کاهش دهند. اقیانوس آبی از نظر من یعنی فضایی که شما دست به نوآوری می زنید و دیگر حسابتان از رقبایی که داشتید جدا می شود که این جزو اهداف اولیه یک سازمان نیست و رسیدن به آن طی مسیر می طلبد یعنی شما اول باید وارد بازی رقابت شوید رقبا را بشناسید و تحلیل کنید و بعد دنبال نوآوری بروید و از اقیانوس خونین رقابت خارج شوید.
      اینکه از چه استراتژی هایی برای ماندن در بازی رقابت استفاده می کنید مهمه شاید بتونم بحث شما را به این جا مرتبط بدونم که از استراتژی های اشتباه برای ماندن در فضای رقابت استفاده نکنیم.
      حتی پورتر از رقابت بین ملت ها هم صحبت می کنه که البته این رقابت بین خود ملت ها نیست و بین شرکت ها و محصولات ملت هاست .
      و رقابت رو، موتور رشد، نوآوری و حرکت برای شرکت ها میدونه. ( من هم همین نگاه رو داشتم که رقابت باعث رونق بازار خدمات میشه)
      خوب فضایی که من به عنوان مشتری با آن مواجه شدم این هست که کسب و کار تبلیغات رو دروغ می دونه و حتی نمی دونه اگه یه محصول با کیفیت به من ارائه بده من اون رو به چندین نفر دیگه معرفی می کنم و این خودش یعنی تبلیغات و پیشی گرفتن از رقبا، و من وقتی به تعداد زیاد با خدماتی های این شکلی روبرو میشم به عنوان یه مشتری به این نتیجه میرسم اینها واقعا دنبال سهم زیاد از بازار نیستند و به یه درآمد بخور نمیر عادت کردن، پس نگاه جدی به رقابت ندارند و اصلا وارد فضای رقابت نمی شوند چون در این حالت مجبور هستند حرفه ای تر عمل کنند به کیفیت محصول خود فکر کنند و… پس در فضای سنتی رقابت جدی نیست و انگیزه ها هم پایینه.
      در خصوص نکته دوم که مطرح کردین اشاره شما اشاره خوییه، البته که من با ادبیات تخصصی حرف نزدم و مزیت رقابت پذیری رو با وسواس کمی به کار بردم و بیشتر منظورم فضای کسب و کارهای آنلاین هست که رقابت پذیره و کسب و کارها برای گرفتن سهم بیشتر از بازار از نظر من مجبور هستند رقابت کنند و گرنه خوب چرا وارد این فضا شدند یعنی فضای آنلاین اینطور می طلبه که رقابت اتفاق بیفته به خاطر بیشتر دیده شدن و در دسترس بودن و همچنین خوب تعداد سامانه های خدماتی آنلاین به نسبت شرکت های خدماتی بسیار کمتر هست. و حتی وقتی تعداد هم کم باشه و بازار اشباع نشده باشه رقابت خیلی خوب جواب میده چون اینجا رسیدن به سهم بسیار بیشتری نسبت به شرکت های سنتی خدماتی میتونه چشم انداز باشه که قابل مقایسه نیست. چون بیشتر این سامانه ها چندین شرکت خدماتی ور پوشش میدن.
      در نهایت منظور از رقایت پذیری اینه که سامانه ها در این فضا انگیزه بیشتری برای رقابت دارند چون با توجه به توضیحات بالا فضا اینطور ایجاب می کنه در واقع مزیت رقابت پذیری به همون نگاه جدی به رقابت برمیگرده.
      و البته ادعای درست بودن رو حرفهام رو ندارم و فقط اونها رو نظر و تحلیل شخصی خودم بر اساس میزان داشته و آشنایی مختصر از فضای کسب و کارها به عنوان یه مشتری دارم و نه کارشناس، می دونم.

  2. معصومه جان ممنونم ازت که انقدر وقت گذاشتی و این مطلب رو خوب نوشتی.
    حمایت های دوستانی مثل شما قطعا به من و تیمم قوت قلب میده (به جز اعتباره گوگلش😉)
    داشتم متنت رو می خوندم یاد پارسال افتادم که بهم دائم تذکر می دادی که مطالب سایت شخصیم رو جاستیفای کنم و می بینم که خودت کماکان بهش پایبندی و منم سعی کردم رعایت کنم.
    من که حرف خاصی ندارم و واقعا نمی دونم با چه زبونی تشکر کنم، اما حالا که این مطلب رو نوشتی و برای اینکه کامنتم برای دوستانی که به وبلاگت سر می زنن یکم آموزنده کنم یه امار جالب میدم از میزان مصرف اندروید به نسبیت IOS در ایران که نسبتش حدودا ۸۷۵ به ۱۲% هست.
    منبع:http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/iran
    این دلیل هست که دغدغه ما بیشتر دادن ورژن اندروید به مارکت ایران بوده.
    یک چیزی هم که برای اندورید ها هست ورژن اون هاست. که اپلیکیشن ما حداقل ورژن ۴٫۴ نیاز داره که اسم این ورژن هست kitkat
    طبق آمار این سایت کمتر ۱% از ایرانی ها اندروید زیر این دارند.
    منبع:http://gs.statcounter.com/android-version-market-share/mobile-tablet/iran
    در آخر از طرف خودم و تیمم ازت تشکر می کنم، راستی چند وقت پیش هم یک پست برامون گذاشتی توی اینستاگرام، بایت اون هم ممنون.
    مرسی از حمایت های همیشگیت و بدون در این شرایط قطعا محبت های تو و امثال تو همیشه در خاطر من می مونه.

  3. با سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه.
    از اون جایی که در چند مورد به مایکل پورتر اشاره کردید و تا حدی آشنایی دارید، به حرف های پورتر چند جا ارجاع میدم.

    رقابت ممکنه باعث رشد، نوآوری و حرکت (و عبارات مشابه که به خودیه خود ارتباطی با سودآوری شرکت ها ندارند، یعنی شرکتی میتونه در حال رشد باشه و نوآوری داشته باشه ولی سودآور نباشه، در واقع میشه گفت ارتباطی که دو مؤلفه مثل رشد و نوآوری با سودآوری شرکت ها دارند، در بهترین حالت بیشتر از جنس همبستگی آماری هست نه علّی) شرکت ها بشه ولی از نظر مایکل پورتر، رقابت به طور کلی، و به طور خاص رقابت جدی در یک صنعت، باعث محدودیت در سودآوری میشه.(جمله آخر تقریباً نقل به مضمون از پورتر بود)
    خودتون میتونید رجوع کنید به کتاب ها و مقاله های مایکل پورتر و دلیل این که چرا رقابت جدی بین کسب و کار های یک صنعت، باعث میشه در اون صنعت محدودیت در سودآوری به وجود بیاد.

    فکر میکنم یه نکته این هست که شما در بعضی قسمت های متن از دید مشتری به این دسته کسب و کارها نگاه کردید و در بعضی قسمت های دیگه از دید صاحب کسب و کار. بله، شاید بشه گفت معمولاً رقابت جدی بین یک دسته کسب و کار مشابه به نفع مشتری هست(که حداقل دیدگاه رایج اینه) ولی این که آیا رقابت جدی به نفع تک تک این کسب و کارها هم هست صحبت دیگه ای هست که حداقل نظر پورتر این طور نیست. در واقع میشه گفت رقابت بین کسب و کارهای یک صنعت ذی نفع ها و ذی ضرر های خودش رو داره و بسته به این که ما کدوم طرف قضیه باشیم، رقابت میتونه برای ما مطلوب باشه یا نامطلوب.
    درسته شما بیشتر از دید مشتری این متن رو نوشتید ولی نکته اینه که وقتی از عبارتی مثل مزیت رقابتی صحبت میکنید، خواه ناخواه دارید از دید صاحب کسب و کار یا کسی که سود کسب و کار هم سو با سود خودش هست به مسئله نگاه میکنید و نه مشتری.
    (صریح بگم، یعنی نمیتونه کسی ادعا کنه از دید مشتری داره کسب و کاری رو تحلیل میکنه و همزمان از ادبیاتی که صاحب کسب و کار برای تحلیل کسب و کارش استفاده میکنه، استفاده کنه)
    این جمله که “رقابت باعث رونق بازار خدمات میشه” از دید کسب و کاری که در اون صنعت خدمات آنلاین رقابت میکنه به طور کلی درست نیست، اگرچه رقابت در مواردی میتونه به سودآوری بیشتر شرکت ها در یک صنعت منجر بشه ولی در مجموع، رقابت در یک صنعت و بین کسب و کارها از دید کسب و کارها، معمولاً هم سو با سودآوری شرکت ها نیست و به طور به خصوص، رقابت جدی باعث محدودیت در سودآوری شرکت ها میشه
    به طور ساده بخوام بگم، از دید کسب و کار به طور کلی رقابت چیزی نیست که مطلوب باشه مخصوصاً اگر جدی باشه
    محدودیت در سودآوری میتونه مثلاً برای یک شرکت به ورشکستگی ترجمه بشه و مثلاً برای شرکت دیگه ای به این که حاشیه سود قابل توجهی نداشته باشه
    بله، این که مثلاً بگیم” رقابت جدی برای بازار خدمات خوبه” از دید مشتری درسته، ولی از دید کسب و کاری که در حوزه خدمات کار میکنه، معمولاً نه چندان.
    موفق و سرافراز باشید خانم شیخ مرادی

    1. ممنون از پاسخ تکمیلی شما
      امیدوارم دوستانی که این مطالب رو میخونن و چنانچه صاحبان کسب و کار هستن تجربیات و نظرات خودشون رو از زاویه دید مدیران کسب و کارها بیان کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.