در مسیر رشد، هیچگاه آینده به تلخی گذشته نیست

روشهای درست فکرکردن رو یاد بگیریم.

مغز ساختار پیچیده ای دارد کمی که درباره آن مطالعه میکنی از تعجب خشکت میزند بسیاری از حرفهایی را که می خواهم بزنم در گوشه و کنار خوانده ام و دیده ام و یا شنیده ام که ریشه علمی دارند و می توانم شواهد و مستندات علمی هم برایشان فراهم کنم اما از توان من خارج است و فقط به گفتنشان به عنوان تجربه های شخصی که بعد از سالها خطا و اشتباه و شکستن و دوباره ساختن و از این حرفها به آنها رسیده ام اکتفا میکنم.
این روزها به این نتیجه رسیدم که بخش اعظمی از زندگی چیزی است که در ذهن ما اتفاق می افتد باید به پرورش ذهنمان بپردازیم. همینقدر کوتاه و موجز
یعنی تمام زندگی و حال خوب و پیشرفت ما اون چیزی هست که از ذهن ما سرچشمه میگیره روشی که ما به وسیله اون فکر می کنیم، فکر میکنیم میترسیم پس می ترسیم، فکر می کنیم که نمی ترسیم خوشحالیم شجاعیم پس هستیم.
یعنی باید خودمون رو از لحاظ ذهنی تقویت کنیم و روشهای فکری مون رو درست کنیم که به یه ثبات فکری مناسب برسیم مثلا بتونیم چنتا تصمیم قطعی تو زندگیمون بگیریم و بگیم دیگه همینه و از این خط و مرز در این حوزه ها عبور نمی کنم و یا کارهایی انجام بدیم مطالعاتی رو بکنیم که روشهای فکر کردن ما و آنچه در ذهن ما می گذرد رو به روشهای مناسب تغییر بدن.
بهتر فکرکنیم بهتر تصمیم بگیرم بهتر حس کنیم حتی روشهایی که حس و حال من رو تغییر میدن و حس و حال من هم روی افکارم تاثیر می گذارد.
سالها گذشت و بعد از چندین بار شکستن و افتادن و دوباره برخاستن:
– فهمیدم نوع نگاه من به زندگی ام، زندگی ام را می سازد آن را شیرین می کند یا تلخ
– فهمیدم نوع نگاه من و ذهنیت من درباره خودم نوع نگاه و ذهنیت افراد را درباره من می سازد آنها ذهنشان درباره من تقریبا خالی است من با افکارم، رفتارم و احساساتم به آنها می گویم من کیستم T وقتی شانه ام را صاف میکنم سرم را بلند می کنم و با صدای رسا و بلند و شمرده شمرده حرف می زنم می فهمند من اعتماد به نفس دارم.
– فهمیدم انرژی که درباره خودم با خودم حمل می کنم فضا را و هوا را می سازد.
– فهمیدم افکار من احساسات من و رفتارهای من درباره خودم اگر مثبت باشند به من انگیزه می دهند انگیزه ای برای برخاستن و شروع کردن و ادامه دادنT در واقع ذهنیت مثبت من نوعی سوخت موتور است که باید باشد دیگران آن را مقطعی به من می دهند و خوب دیگران همیشه هم نیستند. من به شدت به این سوخت موتور نیاز دارم.
– فهمیدم بخشی از افکار خودم و حس و حال خودم ( همانطور که ویلیام گلاسر می گوید) هستند که عزت نفس و اعتماد به نفسم را می سازند حتی اگر عزت نفس و اعتماد به نفسم در کودکی و نوجوانی و … شکل نگرفته باشد امروز می تواند شکل بگیرد.
– فهمیدم شادی و خوشحالی در درون ذهن من اتفاق می افتد و ربط زیادی به چیزهایی که دارم ندارد ماشین، موقعیت حرفه ای، پدر و مادر، خونه و چیزهایی از این قبیل را ممکن است در کسری از ثانیه از دست بدهیم یک زلزله می تواند تمام این کارها را به راحتی انجام دهد. زلزله هم که تو کشو رما زیاد شده.
– فهمیدم شادی ام را نباید به چیزی وابسته کنم و تلاش کنم آن را به پیشفرض زندگی ام تبدیل کنم.
– فهمیدم سطح توقعم را از افراد پایین بیاورم.
– فهیمدم که باید میزان کنترلم را از روی دنیا بردارم و آن مهمترین دلیل ناشادی من است.
– فهمیدم دو خوراک مهم زندگی خوب عزت نفس و اعتماد به نفس هستند اگر آنها را نداشته باشی ول معطل هستی.
– فهمیدم هیچ کس اجازه ندارد برای من حد و مرزها را تعیین کند و مرا از کاری بازدارد یا به کاری مجبور کند این خودم هستم که به مرور زمان این اجازه را به آنهامی دهم.
– فهمیدم موفق بودن و تلاش کردن و جایگاه و مقام و رتبه داشتن و حتی یک رهبر تجاری موفق بودن با زن بودن هیچ منافاتی ندارد.
– فهمیدم خودم را فقط و فقط با خودم مقایسه کنم با دیروز خودم.
– فهمیدم تلاش یعنی باید بکوشم که بهترین خودم باشم نه بهترین اطرافیانم و چیزی که آنها می خواهند.
– فهمیدم فقط و فقط میتوانم خودم را خوشبخت کنم و دیگران هم فقط میتوانند خودشان را خوشبخت کند ممکن است خوشبختی من حس و حال خوبی به دیگران بدهد و آنها هم در این مسیر با من همراه شوند. یا من با آنها.
– فهمیدم دایره انسانهای اطرافم بسیار مهم هستند.
– فهمیدم باید حرکت بر روی مرزها را یاد بگیرم مرز مهربانی، مرز کمک به دیگران، مرز خودخواهی، مرز ایثار و بخشش، مرز انتقام، مرز اعتماد به دیگران، اما برای رشد و موفقیت و پیشرفت باید مرزها را رد کنم و تعادل دنیا را گاهی به هم بریزم.
– فهمیدم برای داشتن بعضی چیزها، بعضی چیزهای دیگر را نمی توانم داشته باشم.
– فهمیدم هیچ چیز، هیچ چیز حتی برای لحظه ای ازشش را ندارد که حال من را بد کند.
– فهمیدم هیچ انسانی، هیچ انسانی برتر و بالاتر از من نیست مگر خودم بخواهم. مهم آن است که دچار رکود نباشم و پیوسته در حال رشد و تغییر باشم.
– فهمیدم اخلاق مدار بودن در زندگی بسیار سخت است.
– فهمیدم زندگی خوب و خوشبختی به گاهی بیرحم بودن هم نیاز دارد.
– فهمیدم گاهی باید خودت را از بعضی از انسانها دریغ کنی و بیش از حد به روی آنها توقف نکنی شاید همین نماندن تو باعث شود آنها تلنگری بخورند و بیدار شوند.
– فهمیدم گاهی هم باید عصبانی شد، فریاد زد، جیغ زد به در و دیوار کوبید بالاخره این انرژی حیوانی جایی باید تخلیه شود.
– فهمیدم انسان قابلیت بودن و شدن را دارد اما این کاری به مراتب سخت و طاقت فرساست.
– فهمیدم هرچیزی حد و اندازه ای دارد و جایی، حتی مهربانی و خوب بودن، مگر اینکه به یک قدرت خاص رسیده باشی که بتوانی هر جا و به هر میزان که دلت خواست مهربان باشی اما آسیب نبینی من به آن قدرت نرسیده ام.
– فهمیدم در مسیر رشد،

هیچگاه آینده به تلخی گذشته نیست.

– فهمیدم درست است تا حالا کوتاهی کرده ام اشتباه کردم زمانم را تلف کرده ام و گذشته راضی کننده ای نداشته ام اما همه چیز از نقطه ای شروع می شود که وقتی اینها را فهمیدم و تصمیم به تغییر گرفتم از این به بعد کوتاهی جایز نیست و میزان اشتباهات باید کمتر شوند. همین که گذشته را بشناسم و میزان تاثیرش را در شخصی که امروز هستم کافی است.
– فهمیدم نباید ارزان باشی و زیاد.
– فهمیدم باید مدام و مدام ارزش و جایگاهت را به اطرافیانت یادآوری کنی و حد و مرزهایت را برایشان تعیین کنی تا نه خودت آسیب ببینی و نه آنها (گربه رو دم حجله بکشی)
– فهمیدم ناچارم روی داشته هایم تمرکز کنم و کاری به نداشته هایم نداشته باشم فقط آنها را بدانم.
– فهمیدم همه این فهمیدن ها متاثر از یک جمله اند:

مهم آن است که در ذهن من چه می گذرد.

همه این فهمیدن ها به من یاد دادند که باید روی ذهن خودم سرمایه گذاری کنم مدل ذهنی ام را به دنیا تغییر دهم و درست فکر کنم آنطور که مناسب حال و احوال خودم هست.
شرایط محیطی بسیار متغیر هستند و بخش اعظم آنها از کنترل ما بیرون هستند و نمی تونیم کاری برای اونها بکنیم یا اینکه انرژی زیادی میطلبه که تغییراتی ایجاد کنیم و به نسبت هزینه و فرصت به صرفه نیست بنابراین باید تلاش کنیم زندگی مون رو بر پایه افکارمون که میزان تغییرات آنها به نسبت شرایط بیرونی بسیار کم هست بنا کنیم و روشهای درست زندگی کردن و درست فکرکردن رو یاد بگیریم.

7 دیدگاه برای “در مسیر رشد، هیچگاه آینده به تلخی گذشته نیست

  1. معصومه جان.
    این نوشته‌ی زیبا و نکته‌های خوبی که گفتی منو یاد کتاب طرز فکر کارل دوئک انداخت که مدتی است مشغول خوندن اون هستم: https://goo.gl/27SamD
    در این کتاب هم به این مورد اشاره شده که بخش مهمی از موفقیت افراد رو طرز فکر اونها و نگاه‌شون به خودشون و توانایی‌هاشون رقم می‌زنه. اینکه هر مشکل یا چالش یا سختی رو فرصتی برای یادگیری دیدن باعث می‌شه که حتی اگه شکست بخوریم یا به اون چیزی که دوست داشتیم نرسیم، باز هم از تلاش کردن مجدد دست برنداریم.

    1. ممنون طاهره جان بابت معرفی این کتاب دورادور اسم کتاب رو شنیده بودم اما نمی دونستم محتواش دقیقا به چه چیزهایی اشاره داره.

  2. سلام .
    جملات زیبایی بودند

    به نظرم مهمتر از “من” ، یک عنصر اساسی دیگری در تجربه ی ما از زندگی وجود دارد ، و آن :
    “زمان” هست .
    درک ما از زمان بوسیله واحدها و ریتم های تکرار شونده و قابل پیش بینی هست . مثلا از گذشته های دور ریتم “روز و شب” و یا “فصول سال” و یا “سیکل رویش گیاهان و درختان” مبنای نشانه گذاری و هماهنگی در زمان بوده است .
    در عصر جدید هم “صفحه ی گرد ساعت” ، تاریخ ها و شماره ها ، به ما همیشه یاد آوری می کنند که زندگی یک ریتم “تکرار شونده” هست .

    اما بزرگترین اشتباه انسان متفکر در همین جاست .
    زندگی اساسا برای ما فقط یکبار اتفاق می افتد ، ما یکبار قادر به تجربه و درک زندگی هستیم ، یعنی من فقط یکبار بیست ساله خواهم شد و یا “امروز” فقط یکبار اتفاق خواهد افتاد . و ……

    پس اساسا هیچ کار من “اشتباه” نخواهد بود . چون آن شرایط ، اصلا قادر به تکرار نخواهد بود ، تا من دوباره قادر به گرفتن ” تصمیم درست” باشم.
    زندگی فقط یکبار هست و ” اصولا ” چیزی به اسم خوب و بد وجود ندارد و هرچه هست “تجربه” هست .

    1. ممنون از شما دیدگاه متفاوتی بود که جای تفکر و بحث داره درکش حداقل برای من به این راحتی ها نیست.

  3. سلام خانم شيخ مرادي عزيز
    خيلي بهره بردم. اتفاقا دو ماهه جدي روي حوزه عزت نفس كار مي كنم و بسياري از مواردي كه اينجا مطرح كرديد فكت هايي است كه علم و تجربه بر اون صحه ميگذارند.

    1. سلام آقای مرجوی عزیز ممنون از توجه تون
      امیدوارم شما هم تجربه هاتون رو با ما به اشتراک بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.