یک ایرانی مطلوب چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

چند وقت پیش متنی با عنوان سی ویژگی ایرانی مطلوب از دکتر سریع القلم را خواندم ویژگی ها در نگاه اول ساده به نظر می رسند اما اگر یکی از آنها را انتخاب کنیم و به طور جدی دنبال کنیم با چالش عظیمی روبرو می شویم.

نکته دیگری که در این زمینه باید ذکر کنم این است واقعا لیست کردن این ویژگی ها کار آسانی نیست باید بارها و بارها خوانده باشی، نوشته باشی، آزمون و خطا کرده باشی، وقت گذاشته باشی که ذهنت بتواند فرایند ساده سازی را به خوبی انجام دهد و مطلبی اینچنینی را که برای مخاطب عام قابل فهم است ارائه دهی.

من چند تا از ویژگی هایی که برایم چالش برانگیزتر بود و مرا مقدار بیشتری به فکر فرو بردند انتخاب کردم.

۱- بسیار کم حرف می‌زند چون کار و فعالیت به او فرصت حرف زدن نمی‌دهد.

۲- بدگویی کسی را نمی‌کند چون می‌داند در مورد ضعف‌های خود می‌تواند ده صفحه بنویسد.

۳- هر وقت با او ملاقات می‌کنیم متوجه می‌شویم از دفعه قبل انسان بهتری شده‌است.

۴- دفترچه‌ای دارد که در آن ضعف‌های خود را نوشته و برای اصلاح آن‌ها برنامه دارد.

۵- در ماه حداقل یک کتاب را با دقت و نشانه‌گذاری تمام می‌کند.

من درس های زیادی از این پنج ویژگی یاد گرفتم و سعی می کنم نکات زیر را رعایت کنم و اقداماتی کوچک در جهت این ویژگی ها انجام دهم.

  • اینکه به کتاب خواندنم شتاب دهم.
  • سرم به ضعف های خودم باشد.
  • دفترچه ای تهیه کردم که در آن نقاط ضعفم را بنویسم البته من تصمیم گرفتم که در یک سمت دفترچه نقاط ضعف و سمت دیگرش نقاط قوتم را بنویسم اینطوری کمی هم مواظب عزت نفسم هستم و با توانمندی هایم بیشتر آشنا می شوم.
  • در هر دیدار دوباره ای با دوستانم سعی کنم یک تغییر روبه رشد داشته باشم ولو بسیار اندک و چیزی برای ارائه دادن داشته باشم و برای این تغییر برنامه ریزی کنم.
  • کمتر حرف بزنم و بیشتر و بیشتر تلاش کنم. هر چند من این روند را همیشه داشته ام و البته جامعه ما به این روند بهایی نمی دهد و حرف نزدن را نشانه ضعف تو می داند، اما قاضی باید خودمان باشیم و حداقل جاهایی که نیاز نیست حرف نزنیم.

پی نوشت: اگر با دکتر سریع القلم آشنا باشید حتما می دانید یکی از سبک های او در نوشتن ارائه لیست های سی تایی در زمینه های مختلف است در سایتش بیشتر از او بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.