چگونه  مدل ذهنی فروشنده ها برای داشتن زندگی بهتر به ما کمک می کند?

فکر می کنم ما آدمهای پاستوریزه ای هستیم از آن جهت که انتظار داریم همیشه همه چیز به روال خودش باشد گرانی نباشد، قیمت ها مناسب باشند، شغل خوبی داشته باشیم، همکاران خوبی داشته باشیم، همیشه از دیگران پاسخ های مثبت بگیریم، اصلا اینطور رشد کرده ایم که زندگی قرار هست جریان آرام یک رودخانه باشد  و ما با آرامش همه چیز را سپری کنیم، به همین خاطر با دیدن اولین تلاطم های زندگی احساس نابودی و کرختی می کنیم.

همیشه دوست داشته ایم دوستی ها به بهترین شکل باشند آدمها مهربان باشند و …

برای همین وقتی با مشکلی مواجه می شویم و یا تغییری رخ می دهد کمتر به تلاش برای رفع مشکل فکر می کنیم و به شکلی از آن ناامید میشویم وقتی رابطه مان با دوستی بد می شود دیگر بی خیال آن میشویم.

وقتی بعد از یکبار بحث کردن با مشتری یا ارباب رجوع یا رییس به نتیجه نمی رسیم کمتر برای بهبود آن برنامه ریزی می کنیم و معمولا اولین راه حل یعنی بی خیالی را انتخاب می کنیم به همین خاطر کم کم توانایی روبرو شدن با چالشها را از دست می دهیم و همین می شود که این مدل ذهنی در سطح جامعه هم گسترش پیدا میکند. وقتی کشورمان هم با بحران مواجه می شود همه احساس فلج بودن و کرختی و بی مسئولیتی می کنیم و دنبال گوشه ای امن و دنج برای خود هستیم.

استفان کاوی جمله خوبی در کتاب هفت عادت مردمان موثر می گوید که همیشه سعی می کنم آن را به خودم یادآوری کنم:

هنگام پیش آمدن یک مساله به جای خشم، حساسیت و خرده گیری از آن به عنوان فرصتی برای بهبود و گسترش ارتباطات استفاده کنید.

شاید سر و کارتان با فروشندگی و فروشنده های واقعی افتاده باشد فروشنده هایی که ناامیدی درکارشان نیست و با باور به محصولشان و خوش خلقی و خوشرویی تمام با وجود بی میلی شما همچنان درباره محصول خود توضیح میدهند و اگر در حالی که ساعتها برای شما صرف کردند و شما بدون اینکه خرید کنید از آن مغازه بیرون رفتید آنها همچنان برای مشتری بعدی با امیدواری تمام محصولشان را معرفی می کنند و از این کار لذت می برند. آنها می توان الگوهای خوبی برای ما در رویارویی با مشکلات باشند. 

چند روز پیش مطلبی را در متمم دیدم که به مذاقم خوش نشست دوست داشتم آن را اینجا هم بیاورم:

فروشندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.