چالش ها

چگونه با چالش های نرم روبرو شویم؟

چگونه در بدترین حالت ممکن خوب عمل کنیم.

برای من همیشه رویارویی با چالش ها لذت بخش بوده و با هیجان خاصی به سمت آنها رفته ام با این ذهنیت که قرار هست مساله ای را حل کنم موضوعی جدید را یاد بگیرم بعد از این چالش کمی با آدم قبل از چالش فرق کنم و بتوانم بعد از حل چالش به یک خروجی قابل لمس و ارزشمند دست پیدا کنم به این خاطر رویارویی با چالش ها را همیشه دوست داشته ام و گاهی اوقات هم تلاش کرده ام:

اگر چالش نیست چالشی بیافرینم.

اما  مسائلی وجود دارند که به آنها کمتر به چشم چالش نگاه می کردم مسائلی که شما به راحتی می توانید آنها را در عرض پنج دقیقه و شاید کمتر حل کنید اما به دلیل آنکه در آن مساله با شخصی ناسازگار با رفتارهای بسیار متغیر که اسیر عادات و رفتارهای روزانه سطحی است و به قول معروف به هیچ صراطی مستقیم نیست روبرو هستید ممکن است شما روزها درگیر مساله شوید حتی چند بار آن را حل کنید اما باز رخ دهد. یعنی به نوعی برای شما دردآور است برای حل چنین مساله ای زمان بگذارید ولی مجبورید آن را حل کنید.

من قبلا بیشتر اوقات در رابطه با چنین مسائلی واقعا احساس درماندگی می کردم و از اینکه باید با آنها روبرو شوم حس بدی به من دست میداد اما با خودم کلنجار رفتم و دیدم تجربه احساس درماندگی در من بسیار دردناکتر از روبرو شدن با این مسائل است  ضمن اینکه این احساس به عزت نفسم هم لطمه می زند و اینکه قرار نیست چالشها همیشه جذاب پیچیده دوست داشتنی و در عین حال سخت باشند .

بعضی چالش ها نرم هستند.

پس تصمیم گرفتم هر طور شده روی آنها فکر کنم و برای آنها راه حل خوبی پیدا کنم یعنی دلیل اصلی حل آنها تجربه نکردن درماندگی بود چون خود حس درماندگی در ادامه منجر به بروز رفتارهای ناخوشایند و احساسات منفی در من میشد اینطور هم مساله را حل می کردم و هم حس درماندگی نداشتم و هم به هر حال یک تجربه موفق به تجربیاتم اضافه می شد و یک احساس مثبت هم به دفترچه احساساتم.

این روزها هر وقت با چالش های نرم روبرو می شوم دیگر کمتر ناراحت می شوم و با خودم می گویم این هم از آن چالش هاست. و برایش برنامه دارم.

چالش برانگیزها را انتخاب کنید

خودشناسی و استعاره ی پاندای کونگ فوکار

کلاس درس کجاست؟ یادگیری چگونه اتفاق می افتد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.