با شریل سندبرگ در پاپیش بگذارید- بخش دوم: شریکتان را شریک واقعی کنید.

قبلا بخش اول این کتاب را در این لینک معرفی کرده‌ام، در ادامه بخش دوم را می‌خوانید:

بخش چهارم: تونل سرسره نه نردبان

در این بخش شریل سندبرگ درباره نحوه مواجهه زنان و کار می‌گوید و نقل قول می‌کند که پیشرفت مثل نردبان نیست بلکه تونل سرسره است که راههای خلاقانه زیادی در آن برای رسیدن به بالا وجود دارد.

او مسیرهای پیشرفت را اینگونه طراحی می کند:

اول اینکه ما همه به شغلی نیاز داریم که ما را برانگیخته و درگیر کند او برای این کار دو شیوه پیشنهاد می کند طرح هجده ماهه و رویایی درازمدت:

طرح هجده ماهه دو قسمت است یک قسمت مربوط به گروهی است که در آن کار میکنید و ارتقا سطح کارتان و دوم قسمت شخصی است این که در این هجده ماه چه مهارتهایی را بیاموزم؟ چطور می توانم بهتر شوم؟

او در مورد کار خودش می‌گوید به سختی می توانم  نقطه آغاز و پایانش را به هم وصل کنم همه چیز از اول مشخص نبوده و در طول زمان تغییر کرده وقتی من از کالج فارغ التحصیل شدم مارک زاکربرگ فقط هفت سال داشته.

او از قول یکی از راهنمایانش می‌گوید در انتخاب شغل تنها یک معیار اهمیت دارد رشد سریع و به همین خاطر او پیشنهاد گوگل و بعد فیس بوک  را قبول کرده است.

او در این بخش به نکات خوبی اشاره می‌کند که می‌تواند راهنمای خوبی برای ما در کار باشد:

  • همیشه ناامنی وجود دارد هزینه ثبات تقلیل فرصت‌های رشد است.
  • در تجارت مخالف ریسک بودن به نابودی و انحطاط می‌انجامد.
  • جست‌وجوی تجربه‌های مختلف آماده‌سازی مفیدی برای رهبری است.

او می گوید زنان کمتر ریسک را می پذیرند و ایستایی را می پسندند و به واسطه قالب های ذهنی جنسیتی محتاط هستند و برای گرفتن یک کار جدید زنان می گویند:

باید ۱۰۰% معیارهایی که در لیست ذکر شده را داشته باشم در حالی که مردان ۶۰% را هم کافی می دانند و معتقدند بقیه را در حین انجام دادن کار یاد می‌گیرند.

نکته مهم دیگری که او به آن اشاره می کند این است که زنان حتی درخواست ترفیع را کمتر انجام می دهند و می گویند اکر خوب کار کنی دیده می شوی در حالی که همیشه اینطور نیست اما باید درخواست داد با ملاحظه زیاد اما باید داد:

خطر کردن یعنی انتخاب رشد به چالش کشیدن خود و درخواست ترفیع (البته با خنده‌ای بر لب)

بخش پنجم: شما مشاور من هستید؟

در این قسمت شریل سندبرگ درباره چگونگی راهنما مشاور یا همان منتور صحبت می‌کند.

او جمله مهمی میگوید:

 اول برترین باش و بعد مشاور راهنما بخواه.

باید مشاو را به شکل‌های ویژه‌ای جذب کرد تا به ما کمک کند.

مردان ارشد برای زنان رده پایین‌تر می‌توانند مشاوران خوبی باشند و باید به شکل حرفه‌ای زنان با مردان برخورد کنند.

آماری هم در این بخش ذکر شده که زنانی که در جلسات رسمی مشاوران ارشد مرد را پیدا می کنند به شکل موثرتری پیشرفت می کنند تا آنهایی که خودشان مشاور مرد ارشد پیدا می‌کنند.

او می‌گوید یک مشاورگیرنده که مطمئن و آماده است می‌تواند بهترین اتفاق روز یک مشاور باشد.

همچنین زنانی که راهنماهای مشاور ارشد دارند از پیشرفت شان راضی‌ترند.

نکاتی که باید در مشاور یا راهنما گرفتن رعایت کنید اینها هستند:

  • چشم به راه شاهزاده ای بر اسب سفید برای حمایت کردن نباشید (بیش از حد وابسته نباشید.)
  • اول برترین باش و بعد مشاور راهنما بخواه (مشاوران افراد تحت حمایتشان را بر اساس عملکرد و توانمندی شان بر می‌گزینند.)
  • قوی ترین روابط از ارتباطی واقعی و آرام آرام شکل گرفته و سرچشمه می گیرند.
  • دقیقا بدانید که می خواهید چکار کنید؟
  • مشاوره دهنده هم منافعی می‌خواهد از جمله : گرفتن اطلاعات مفید، تعهد بیشتر از سوی همکار جدید و حس تکمیل کار و غرور

او می‌گوید گاهی درخواست مشاوره برای زنانی که خود توانمندی و پتانسیل بالایی دارند دشوار است چون می ترسند ناتوان به نظر برسند اما عدم اطمینان از چگونه جلو رفتن طبیعی ترین حس دنیاست و با برداشتن اولین گام‌ها به سوی موفقیت برداشته می‌شوند.

بخش ششم: حقیقت را بجویید و بگویید.

شریل اعتقاد دارد که زنان از زنانه بودن یا احساساتی بودن در محیط کار هراسی نداشته باشند.

برخی توصیه های شریل سندبرگ در رویارویی با مشکلات در محیط کار:

  • حقیقت را بگویید هر چند تلخ باشد اما با ظرافت خاص بدون اینکه به احساسات کسی آسیب بزنید.
  • ساده و رک سخن بگویید چون ساده سخن گفتن کمک بیشتری به دیگران می‌کند اگر تعداد افرادی که صریح سخن می‌گویند بیشتر شود عملکرد سازمانها بهتر می‌شود.
  • ما همه دوست داریم حرفمان شنیده شود پس به دیگران هم توجه کنیم که حرفشان شنیده شود.
  • مستقیم پرسیدن بسیار مفید است.
  • از ضعف‌هایتان سخن بگویید اما در مکان مناسب.
  • شوخ طبعی می‌تواند وسیله‌ای شگفت انگیز برای بیان حقیقت باشد.
  • در مورد احساساتتان با مدیران صحبت کنید.

بخش هفتم: پیش از آنکه بروید، نروید.

در این بخش شریل سندبرگ درباره زنان بازار کار و تصمیم‌گیری برای ترک بازار کار در زمان بارداری یا به دنیا آمدن فرزندشان می‌گوید او به زنان حق می‌دهد هر گونه تصمیمی درخصوص زمان به دنیا آمدن فرزندشان بگیرند.

ماندن یا ترک کار

اما گزینه مهمی که به آن اشاره می کند این است که پیش از آنکه بروید نروید

او می گوید به تجربه دریافته بسیاری از زنان قبل از اینکه باردار شوند و حتی گاهی قبل از اینکه ازدواج کنند به این فکر می کنند که در زمان دنیا آمدن فرزندشان کار را ترک کنند و این تفکر بر بسیاری از تصمیم گیری های جدی و مهم در کارشان تاثیر می گذارد و پست های جدی و مهم را کمتر انتخاب می کنند.

او می‌گوید ذهنتان را به ترک یا عدم ترک کار مشغول نکنید پا روی ترمز نگذارید گاز بدهید تا وقتی که نیاز به تصمیمی جدید نباشد پایتان را روی پدال گاز نگه دارید این تنها راهی است که موفقیت را تضمین می کند وقتی زمان تصمیم‌گیری برسد تصمیمی واقعی برای گرفتن خواهید داشت.

او اعتقاد دارد اگر به کارمان علاقه داشته باشیم احتمال اینکه در زمان بارداری و فرزندآوری تصمیم بهتری بگیریم زیاد است. مادری عاشق کار بهتر از مادری شاغل است.

او اعتقاد دارد اگر در این مرحله مردان نیز به کمک زنان بیایند تصمیم‌گیری برای ترک یا عدم ترک کار راحت تر خواهد بود.

او می‌گوید برای برخی زنان بارداری اصلا عامل کندشدن نیست بلکه بیشتر در خدمت تمرکز آنها و تعیین سررسیدی سفت و سخت برای کار در آن جهت است او از قول یکی از دوستانش می گوید هرگز در هیچ دوره ای مانند آن دوره احساس بهره وری نداشته است او در آن روزها نه تنها به عنوان وکیل بیرون از خانه کار میکرده بلکه عکس های پنج سال را در آلبوم جا داده.

بخش هشتم: شریکتان را شریک واقعی کنید

زن باید لبخند بزند حتی اگر مرد پوشک را روی سر بچه ببندد بگذارید او به روش خودش کار را انجام دهد وگرنه خیلی زود این زن است که مجبور می شود خود آن کارها را انجام دهد.

او می گوید:

من دخترمان را راحت تر آرام میکردم اما دیوید اصرار داشت بچه را به شیوه خودش آرام کند این که به گریه نوزادتان گوش کنید در حالی که شوهر بدون پستان شما دارد ناامیدانه و گاهی ناشیانه تقلا می کند او را آرام کند واقعا دشوار است اما کمکم دخترمان یاد گرفت که بابا هم به اندازه مامان میتواند از او مراقبت کند و اوضاع درست شد.

او بر اساس یک سری از آمارها می گوید وقتی پدران در رشد و تربیت و نگهداری فرزندان مشارکت می‌کنند بچه ها به سطوح بالاتری از موفقیت دست پیدا می‌کنند.

او همچنین توصیه هایی به زنان وقتی در جست و جوی شریک زندگی اند دارد: می توانید به آشنایی با همه فکر کنید پسران باحال، پسران هراسان از تعهد، پسران دیوانه، اما قبل از فکر کامل با آنها ازدواج نکنید چیزهایی که پسران بد را جذاب می کند از آنها شوهرانی خوب نمی سازنکخآ

مانممد وقتی زمان سروسامان گرفتن است کسی را پیدا کنید که شریکی برابر است. کسی که فکر میکند زنان باید باهوش، صاحب نظر و جاه طلب باشند کسی که برای عدالت ارزش قائل است و انتظار دارد یا بهتر از آن می‌خواهد که در خانه سهم خودش از کارها را انجام دهد این مردان وجود دارند به من اعتماد کنید در گذر زمان چیزی از این جذاب تر نیست.

او توصیه میکند که مردان را در کار خانه با خود همراه کنید و از همان اول سعی کنید به تقسیم وظایف بپردازید تاثیر کار مردان در خانه بسیار اثربخش است.

ما نیاز داریم مردان بیشتری پشت میز بنشینند…پشت میزآشپزخانه

بخش نهم: افسانه همه کار کردن.

اگر مجبور بودم تعریفی از موفقیت را بپذیرم آن بود که موفقیت این است که بهترین انتخابی را که می‌توانیم انجام دهیم و بعد آن را بپذیریم.

به عنوان یک مادر با انتخاب‌هایی که می‌کنیم کنار بیاییم و بابت آنها احساس گناه نکنیم.

شما به عنوان یک زن نباید درباره چیزهایی که اهمیت زیادی ندارند وسوسه داشته باشید به عنوان یک زن خانه دار شاغل نباید حساسیت یک زن فقط خانه دار و یا فقط شاغل را داشته باشید.مهم نیست ملافه ها درست تا شده اند یا نه

شریل از جمله روی دیوار اتاقش می گوید: انجام دادن بهتر از کامل بودن است.

بخش دهم: بیایید گفت‌وگو را در این باره آغاز کنیم.

باید برای دستیابی به یک سری حقوق صحبت کنیم صدایمان را بلند کنیم و بخواهیم در واقع او می گوید هنوز آن بحث های فمنیستی تمام نشده و ما نیاز داریم که آن روند را ادامه دهیم و به احقاق حقوق خود بپردازیم

او در خصوص ساعت های کاری برای زنان و مادران می گوید سعی کنید ساعات کارتان را انعطاف پذیر کنید بخواهید از خواستن نترسید.

او می‌گوید نمی‌توانیم آنچه را از آن ناآگاهیم تغییر دهیم بنابراین من فکر می‌کنم باید تلاش کنیم تا همه زنان نسبت به حقوق خود به سطحی از آگاهی برسند و بتوانند خودشکوفا شوند.

نشر نوین این کتاب رو با عنوان تغییر مسیر ترجمه کرده، در لینک زیر می‌تونین این کتاب رو با ۲۰ درصد تخفیف از نشر نوین خریداری کنین.

[su_button url=”https://nashrenovin.ir/product/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1%d8%9b-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86%d8%8c-%d8%b4%d8%ba%d9%84-%d9%88-%d9%85%db%8c%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa/” target=”blank” background=”#393e44″ size=”8″ center=”yes”]لینک خرید کتاب تغییر مسیر[/su_button]

 

معرفی کتاب:

همه چیز درباره قدرت عادت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.